وبلاگ بورسیم


www.barmanbourse.blogfa.com

تحلیل بازارهای مالی (بورس ، فارکس)



نحوه ی صحیح ویبره کردن (متراکم کردن) بتن به همراه شکل

ای کاش بیشتر توجه کنیم!
یکی از مواردی که هنگام بتون ریزی باید به آن توجه کرد تراکم مناسب بتون ریخته شده است. قبل ازاینکه وارد بحث شویم به این نکته باید اشاره کرد که روش و نحوه ی بتن ریزی در اینجا مطرح نیست در اینجا نحوه ی تراکم بتن مطرح است که رابطه مستقیمی با نحوه ی بتن ریزی دارد.
من در ایران به چهار استان خراسان رضوی، شمالی، جنوبی، و تهران بیش از سایر استانها سفر می کنم و متاسفانه طبق آنچه که دیده ام متراکم کردن بتون بوسیله لرزاندن در بعضی مواقع به هیج وجه بطور صحیح انجام نمی شود. و جای تاسف بیشتر اینجاست که وقتی این اشکال بیان شود نخستین دفاعی که می شود این است: " مگر بتون ما استاندارد است که آن را استاندارد بریزیم و استاندارد ویبره کنیم؟ اما به نظر من اگر بتون هم غیر استاندارد باشد ما که نباید غیر استانداردترش کنیم!
معنی و مفهوم متراکم کردن بتون
حال اجازه بدهید ابتدا معنی و مفهوم متراکم کردن بتون بیان شود. خارج کردن هوای بتون و نزدیک کردن ذرات جامد به هم را تراکم گویند که این عمل را با لرزاندن (ویبره کردن) بتون بوسیله لرزاننده (ویبراتور) انجام می دهند. هدف ازآن خارج کردن هوای محبوس نا خواسته تا حدود ۱/۵ % و کمتر است. در این حالت مقدار هوای محبوس شده متناسب با کارآیی بتون است. (اسلامپ بیشتر==> درصد هوای کمتر).
اگرتراکم به درستی انجام نشود چه رخ می دهد؟
۱- حباب هوا تماس بین بتون و میلگرد را کاهش می دهد پیوستگی کمتر و مقاومت بتون کم می شود.
۲- نفوذپذیری افزایش ومقاومت در برابر تهاجم مایعات کم می شود.
۳- حباب هوا باعث ایجاد ترک در رویه بتن می گردد.
۴- حباب هوا به ازای ۱% هوای محبوس شده، مقاومت بتون را ۵ تا ۶ درصد کاهش می دهد.
۵- ....
وسایل تراکم بتن
۱- لرزاننده های داخلی ۲- لرزاننده خارجی ۳- میزهای لرزاننده ۴-غلتکها
شکل و نحوه ی صحیح تراکم بتون با لرزاننده های داخلی:

شکل شماره ۱ خود بیانگر نحوه صحیح قرار دادن ویبره های داخلی در بتون است. ( متاسفانه در بیشتر مواقع به روش شکل سمت راست ویبره انجام می شود.)
در شکلهای ۲ و ۳ روش بتون ریزی و تراکم صحیح در موقعیتهای بتون ریزی در حالت مرکب، کنار محفظه ی خالی و حفره ها، بتون ریزی دراطراف باز شو ها وسطوح شیبدار نمایش داده شده است.

توضیح شکل ۲A: در این شکل ریختن وتراکم بتن در اطراف قالب سوراخ یا مجرا نمایش داده شده است. این ها را باید خوب در جای خود ثابت کرد تا فشار بتون آنها را به بالا یا یک طرف نراند.
توضیح شکل ۲B: روش و فن ریختن و تراکم بتن کنار یک تیر آهن را نمایش می دهد.

توضیح شکل ۲C:مقطع سقف حفره دار یا مجراهایی در جان تیر است که برای وضوح میلگرد ها حذف گردید.تمایل ایجاد حفره در زیر بدلیل نشست خمیری است.

كليپ نوروز 1389 با نام گذر عمر

1.gif كلیپ فلش گذره عمر ویژه نوروز 13891.gif

طراح : اسماعیل محمدی

 

 پخش آن لاین

 دانلود كلیپ

لینك كمكی

  16.gif  به حجم 560 كیلوبایت  16.gif

كليپ نوروز 1389

فلش كليپ نوروز ۱۳۸۹

پخش آن لاين

دانلود كلیپ 

لینك كمكی

    به حجم 300 كیلوبایت 

 

عكس هایی از رستورانی در زیر دریا

ادامه نوشته

تصاویر و اطلاعاتی در مورد زیباترین استخر جهان

 

تصاویر و اطلاعاتی در مورد زیباترین استخر جهان!

این استخر که نامش Ocean Dome می‌باشد در کشور ژاپن ساخته شده و بسیار زیبا و دیدنی می‌باشد. در این استخر سقفی متحرک قرار گرفته شده است که بزرگترین سقف متحرک به حساب می‌آید...

در این استخر سقفی متحرک قرار گرفته شده است که بزرگترین سقف متحرک به حساب می‌آید.



زمانی که هوا آفتابی و مناسب باشد، سقف سالن باز می‌شود اما اگر هوا سرد و بارانی باشد این سقف بسته می‌شود تا از آلودگی آب آن جلوگیری بشود.
 



هزینه ورود و استفاده برای هر نفر 50 دلار می‌باشد که اگر کسی توانایی پرداخت آن را نداشته باشد، می‌تواند از ساحل طبیعی دریا که فقط 300 متر با این مجموعه فاصله دارد، به صورت رایگان استفاده نماید.


 

نيروي باد در آسمان خراشها

نيروي باد

آسمان خراشهاي اوليه به علت وزن زياد ساختمان با ديوارهاي باربر ساخته شده از مصالح بنايي چنان بودند نيروي باد قادر نبود به جاذبه زمين غلبه كند . با افزايش ارتفاع سرعت باد افزايش مي يابد ، سرعت متوسط باد استاتيكي يعني ثابت است ولي سرعت وزش هاي ناگهاني ديناميكي است ، بنابراين در طراحي ساختمان ها علاوه بر اين با خمش يك طرفه (ناشي ازبرخورد باد به يك طرف ساختمان) و خمش دو طرفه كه تنش هاي برشي و پيچشي اضافي روي اعضاي سازه وارد مي كند و در نهايت تغيير مكان دوطرفه ايجاد مي كند، روبرو هستيم  .

      تقسيم بندي سيستم لوله قابي :

سيستم هاي لوله اي با توجه با فاصله بين ستون هاي خارجي به چند دسته تقسيم مي شوند كه به چند مورد اشاره مي شود .

1)      قاب لوله اي با فاصله 10 تا 15 فوت (3 تا 4.58 متر) . به اين ترتيب كه در پلان هاي مستطيلي در جهت كوتاه فاصله 3 متر و در جهت بلند 4.58 متر .كه البته اين نوع فاصله گذاري براي پلان هاي غير فشرده مناسب مي باشد و در بسياري از

ساختمان هاي بلند يافت مي شود . اندازه ستون ها 38×40 اينچ و يا در بعضي طرح ها 27 ×40 اينچ . در ساختمان هاي فلزي اين اندازه ها مقداري كوچكتر شده به ميزاني كه ستونها 20 ×36 اينچ مي باشند كه البته شرايط ضد آتش آنها را به اندازه ستون هاي مركب ميرساند .

2)      قابهاي لوله اي با فاصله 10 فوت (3 متر) ستون ، كه اين فاصله براي همه ستون هاي اطراف محيطي استفاده مي شود و در بعضي از ساختمان ها ممكن است برخي از طراحان و مالكان تصميم بگيرند كه اين فاصله كمتر نيز بشود كه اندازه ستون ها 27 ×48 اينچ براي ستون هاي تركيبي و 20×36 اينچ براي ستونهاي فلزي بكار رود .

اولين ساختماني كه از اين سيستم استفاده كرده ، ساختمان 43 طبقه  دويت چيست نات در سال 1964 در شيكاگو است كه اين سيستم به خاطر مشكلاتي كه دارد اصلاح شده است ؛ در ادامه به آن  خواهيم پرداخت ، چنين به نظر مي رسد كه روش لوله قابي براي ساختمان هاي فولادي تا هشتاد طبقه و براي ساختمان هاي بتني تا شصت طبقه اقتصادي است .

 

 

 

      ساختمان هاي ساخته شده با سيستم لوله قابي :

      آپارتمان دويت چست نات

 اولين ساختمان ساخته شده با سيستم لوله قابي در سال1965 با 43 طبقه .

 

   The Plaza on Dewitt

با ارتفاع 120 متر در سال 1966 و با 43 طبقه ارتفاع ، در مرکز تجاري شهر شيکاگو ساخته شد و اين ساختمان نمونه ديگري از سيستم لوله اي است کهچهارچوبهاي صلب خارجي که از ستونهاي پيراموني تشکيل شده اند ، سازه را مهاربندي کرده و اجازه ايجاد طبقاتي با فضاي باز را مي دهند .

اتصال خورجيني، مشكل صنعت ساختمان كشور

اتصال خورجيني متداول ترين شكل اتصال در ساختمان هاي اسكلت فلزي در ايران است؛ مبدع اين اتصال ايرانيان هستند و در هيچ كجا شناخته شده نيست! نحوه اجراي اتصال خورجيني بدين طريق است كه تيرهاي باربر از طرفين ستون ها به طور يكسره عبور داده مي شوند و روي نبشي هايي كه در طرفين ستون نصب شده اند قرار مي گيرند و معمولا در بالاي هر تير هم يك نبشي قرار مي دهند، لذا اتصال خورجيني تامين كننده نشيمن براي عبور يك جفت تير سرتاسري از طرفين ستون است.

اتصال خورجيني كاربرد گسترده اي در ايران دارد كه علت آن عمدتا سادگي اجرا، كاهش هزينه، كم كردن نيمرخ بال پهن و شماره هاي بالاي نيمرخ IPE است. به طور كلي ساختمان هاي فولادي به دليل نرمي و انعطاف پذيري از پايداري خوبي در برابر نيروهاي ناشي از زلزله برخوردارند، اما متاسفانه در زلزله هاي خرداد ماه 69 منجيل و رودبار و زلزله اخير بم برخلاف انتظار، شديدا آسيب ديدند و خسارات جبران ناپذيري را به بار آوردند.

علت اين امر را بايد عمدتا در كيفيت اتصالات جست. ضابطه اصلي طرح اتصالات در نقاط زلزله خيز قابليت انتقال لنگر براي سازه هايي است كه فاقد بادبند يا ديوار برشي بتن آرمه اند؛ در حالي كه اتصالات خورجيني از سوي هيچ كدام از آيين نامه هاي موجود به عنوان اتصالات گيردار شناخته نشده اند.

يكي از اجزاي كليدي دراتصال خورجيني، نبشي هاي بالا و پايين اتصال است. تيرهاي اصلي قاب ها كه به صورت يكسره از كنار ستون ها عبور كرده اند روي نبشي هاي نشيمن سوار مي شوند و معمولا از يك نبشي اتصال كوچك نيز براي اتصال بال فوقاني تير به ستون استفاده مي شود كه مقداري گيرداري در اتصال به وجود مي آورد. نبشي تحتاني پهن تر از پهناي بال تير I شكلي كه بر روي آن قرار می گيرد، انتخاب مي شود و اين عمل به خاطر فراهم آوردن سطحي كه بتوان تير را به نبشي جوش داد، ايجاد مي شود.

نبشي هاي تحتاني وقتي كه ستون ها به صورت خوابيده بر روي زمين آماده سازي مي شوند در محل هاي خود جوش مي شوند و پس از ساخت ستون ها و گذاردن تيرها بر روي نبشي هاي تحتاني، بال تير I شكل به نبشي تحتاني به صورت تخت جوش شده و سپس با استفاده از نبشي هاي كوچكتري كه طول بال آنها از پهناي بال تيرI شكل كوتاه تر است در قسمت فوقاني تير I شكل اتصال ديگري ايجاد مي شود مجددا كيفيت جوش اين نبشي از نوع تخت بوده، ولي دقت كافي در انجام آن صورت نمي پذيرد. نبشي بالا دو جوش به تير و ستون دارد. جوش به ستون به دليل آنكه سربالا انجام مي شود اصلا مرغوب نيست و اين جوش شره اي با كيفيت پايين تري اجرا مي شود.

از آنجا كه اصل است كه جوش بايد مقاوم تر از فولاد مادر باشد لذا اگر نيروي جانبي وارد شود بايد فولاد پاره شود نه جوش و از آنجايي كه جوش ها متاسفانه هميشه ضعيف تر از فولاد عمل مي كنند در نتيجه اتصال خورجيني براي سازه جوش مناسب نيست. نبشي هاي بالا وپايين معمولا حكم عاملي جهت نگهداري تير بر جاي خود را دارد و به رغم اينكه اندازه و طول نبشي، ضخامت و طول جوش عوامل اصلي در تعيين رفتار بهينه اتصال در هنگام زمين لرزه هستند، اما در طراحي اين اتصال بدون رعايت ضوابط علمي جوش اجراي اسكلت انجام مي پذيرد.

اتصال خورجيني در برابر بارهاي قائم با اتصالات صلب برابري مي كند، اما در برابر نيروهاي جانبي بيشترين نيرو به اتصال به صورت پيچشي است كه اين نيرو مي بايست از شاه تير به نبشي و از نبشي به ستون وارد شود و بنابراين دو واسطه در انتقال نيرو وجود دارد و از آنجا كه نبشي با جوش هاي غيراستاندارد به ستون متصل شده است، لذا واسطه اي ضعيف است و در اثر زلزله يا ساير نيروهاي جانبي سقف پايين مي آيد! در خرابي هاي زلزله هاي گيلان و بم در اكثر موارد تير و نبشي پايين آمده است كه نشان مي دهد نبشي ضعيف بوده است.

قاب با اتصال خورجيني تنها بايستي براي بارهاي قائم طراحي شوند. اين اتصال در مقابل بارهاي جانبي عملكرد خوبي نداشته و تنها براي تحمل بارهاي قائم مناسب هستند و بارهاي جانبي را بايستي سيستم هاي ديگري چون بادبندها تحمل كنند. اگر چه اتصال بادبند نيز خود با مشكلاتي همراه است چرا كه به دليل فاصله بين تيرهاي متصل به ستون، چنانچه بادبند در آكس ستون ها قرار گيرد، نمي تواند به تيرها متصل شود و چنانچه به يكي از تيرهاي اصلي اتصال خورجيني نصب شوند آنگاه بادبند در آكس ستون واقع نمي شود.

يكي ديگر از مشكلات اتصال خورجيني هنگامي بروز مي كند كه تيرها در دو طرف، دهانه هاي نامساوي را پوشش دهند، در اين صورت دهانه هاي نامساوي عكس العمل هاي نامساوي را در برابر بارهاي وارده نشان خواهند داد و افزايش لنگرها را موجب مي شوند. عدم اتصال تيرها به هم و نامساوي بودن دو دهانه اطراف باعث مي شود كه نتوانند با هم كار كنند.

سيستم سازه اي لوله اي در آسمان خراشها (سيستم لوله هاي دسته بندي شده)

 

    يك طرح واقعا اقتصادي و مناسب از نظر سازه اي مي باشد كه از تيرها و ستون هاي صلب در شبكه خارجي سود مي برند ، ديوار خارجي مثل يك لوله (مجراي توخالي ) عمل مي كند و يكي از سازه هاي مطرح شده در برابر نيروي باد مي باشد . اين سيستم يك از توسعه سيستم لوله در لوله ايجاد شده است ، در اين سيستم سختي و مقاومت ساختمانهاي بسيار بلند ، بوسيله لوله ها توليد مي شود كه با هم ، هم مرز هستند و مثل يك مجموعه بزرگ عمل مي كنند. اين سيستم شبيه ساختمان سلولي گياه بامبو و يا مثل سيستم درختان است .مشكل معماري اين طرح تقسيم شدن پلان سازه مي باشد که اين امر با توجه به فاصله زيادتر بين ستونهاي محيطي رفع مي شود .

اين سيستم در سازه برج سيرز در شيكاگو استفاده شده است . اين برج به مدت بيست و دو سال بلند ترين ساختمان دنيا بوده ،كه البته تا سال 2004 و قبل از ساختن برج تايپه ، همچنان بالاترين كف طبقه را به خود اختصاص مي داده است . تيوپ هاي دسته اي دراين برج در  هر پهناي هفتاد و پنج فوت قرار دارند و ستوني بين هسته و محيط وجود ندارد . در مورد اين برج اعداد و ارقام بسيار شگفت انگيزي وجود دارد ، از جمله خروج از مركزيت اين برج در بالاترين نقطه ناشي از باد فقط يك فوت مي باشد ، كه اين رقم براي شهر بادخيز شيكاگو يك ركورد حساب مي شود .فايده دیگر اين سيستم نوآوري در تنظيم چند بعدي بالقوه آن از نظر معماري است، به اين ترتيب كه ساختمان هاي كوتاه تر مجبور بودند مانند جعبه باشند ، اما واحد هاي لوله اي مي توانند اشكال مختلفي داشته باشند و مي توانند در گروه هاي مختلفي با هم دسته بندي شوند .

برج سيرز از دو لوله (تيوپ) 50 طبقه ، دو لوله 66 طبقه ، سه لوله 90 طبقه و دو لوله 105 طبقه تشكيل يافته است ، كه يك طرح بسيار عالي براي شهر بادخيز شيكاگو مي باشد ، با بالارفتن سازه ، لوله ها نيروي باد را كم مي كنند .البته اين سيستم دستخوش تغييرات زيادي شده كه از جمله آن سيستم لوله اي به همراه ديوارهاي برشي و اشكال ديگري از آن در ساختمان هاي بتني و فلزي را ميتوان نام برد .

برج کريسلر

برج کريسلر :

 

به جرات مي توان گفت که برج کريسلر اولين آسمان خراش قرن 21 در کشور ايالات متحده مي باشد . اين برج در سال 1930 در شهر نيويورک با هزينه اي بالغ بر 20 ميلوين دلار در 77 طبقه با سازه اي فولادي و نماي آجري توسط ويليام وان آلن در ارتفاع 319 متر ساخته شد. صاحب برج والتر کريسلر سرمايه دار اتوموبيل بود . اگرچه آقاي کريسلر روياي رکورد دار بودن برجش را به عنوان بلند ترين آسمان خراش دنيا فقط 4 ماه به دوش کشيد .

 

 

 برج امپاير استايت به زودي رکورد کريسلر را شکست . نکته قابل توجه برج نماي جالب آن است که بعد ها نمونه هايي از روي آن در ساير کشور ها ساخته شد. اگرچه شايد هيچ يک از کپي برداران ندانستند که آقاي کريسلر مي خواسته اتوموبيل هايش را در نماي ساختمان مجسم کند. 

 

 جالب است بدانيد کريسلر هيچ گاه دستمزد وان آلن به عنوان پيمانکار را پرداخت نکرد ، زيرا معتقد بود وي در برخي سوظن هاي مالي با بقيه پيمانکاران همکاري داشته است .حدود 750 مايل کابل الکتريکي در ساخت برج به کار رفته سازه آهني آن نيز حدود 21000 تن وزن دارد برج کلا 10000 لامپ و 3862 پنجره دارد.  امروزه اين برج به عنوان مرکز هنري دکو در نيويورک شناخته مي شود .

حفاري اشتباه درمسير متروي اصفهان

حفاري اشتباه درمسير متروي اصفهان
سایت بزرگ تفریحی آموزشی www.pcparsi.com
 
 
اصفهان - خبرگزاري مهر: يك منبع آگاه در سازمان قطار شهري اصفهان گفت: مسير تونل شرقي خط شمال - جنوب متروي اصفهان پس از عبور از زير رودخانه زاينده رود، در حدود 30 رينگ (طولي معادل 40 متر) در كنار سي و سه پل به اشتباه حفاري شد.

 
اين منبع آگاه كه خواست نامش فاش نشود به خبرنگار مهر در اصفهان گفت: تونل غربي خط شمال - جنوب متروي اصفهان، بر اساس خط پروژه، بر روي DTA خود حركت كرده اما مسير تونل شرقي در هنگام عبور از زير رودخانه زاينده رود در كنار سي و سه پل، در حدود 30 رينگ ( طولي معادل 40 متر ) به اشتباه حفاري شده است.
 

مسیر اصلی

وي خاطرنشان كرد: اين حفاري اشتباه در نهايت سبب شده كه دهانه تونل از موقعيت تعيين شده كنوني به ميزان بيش از ۶ متر به سمت راست (غرب) جابجا و از مسير اصلي خود دچار انحراف شود كه اكنون عمليات حفاري متروي اصفهان به همين سبب متوقف شده است.
 
اين منبع آگلاه با اشاره به اينكه دستگاه TBM نمي‌تواند پيچشي با شعاع كمتر از 225 متر داشته باشد، اظهار داشت: اين در حالي است كه با توجه به انحراف ايجاد شده اگر بخواهيم تونل را به مسير اصلي خود بازگردانيم و به ايستگاه تعبيه شده در خيابان چهارباغ بالا برسانيم، بايد دستگاه با شعاع 125 متر بچرخد كه در واقع اين امر خود غير ممكن است.
 
 
 


وي ادامه داد: حتي اگر قرار بر اين باشد كه دستگاه مسير كنوني خود را ادامه دهد و با كمترين شعاع يعني 225 بپيچد از زير فونداسيون هتل سوئيت و مغازه هاي اطراف آن عبور خواهد كرد كه در واقع آنگاه نيز با اين مشكل روبرو خواهيم شد كه تونل به ايستگاه طراحي شده خود نخواهد رسيد.
 
احتمال نشست سي و سه پل در زمان جاري شدن آب در زاينده رود وجود دارد
 
اين منبع آگاه در سازمان قطار شهري اصفهان با اشاره به اينكه دستگاه TBM مورد استفاده در پروژه مترو اصفهان از نوع EPB است كه براي حفاري خاك‌هاي شهري و نرم ساخته شده است، اظهار داشت: اين دستگاه در هر بار عمليات حفاري به طول يك و نيم متر، متوقف و كار رينگ گذاري انجام و سپس حفاري دوباره آغاز مي شود.
 
وي با اشاره به اينكه تاكنون كمترين زمان حفاري در پروژه مترو اصفهان 15 دقيقه و بيشترين زمان به سه ساعت مي‌رسد، اظهار داشت: اين حفاري‌هاي اخير نزديك به يك شبانه روز به طول انجاميده است كه خود مبين اين مسئله است كه دستگاه با مصالح غيرعادي مواجه شده است.
 
وي تصريح كرد: اكنون در واگن‌هاي حمل خاك‌هاي حفاري شده، مصالح غير عادي بتون مانند كه به قسمتي از پي يك سازه شباهت داشته باشد مشاهده مي‌شود كه احتمالا در زمان انحراف دستگاه با رمپ جنوبي سي و سه پل برخورد و اين مصالح، قسمتي از پي سي و سه پل است.
 
وي تصريح كرد: در صورت صحت داشتن اين قضيه و آسيب ديدن پي سي و سه پل، احتمال نشست كردن پل در زمان جاري شدن آب در رودخانه وجود دارد كه پي بردن به درستي اين احتمال، نيازمند بررسي هاي بيشتر است.
 
اين منبع آگاه در سازمان قطار شهري اصفهان با بيان اينكه سر برنده دستگاه در زمان اين حفاري هاي غيرعادي آسيب جدي ديده است، تصريح كرد: وقتي حفاري طولاني مدت شود، بدون ترديد سر حفار دستگاه Cutter Heade در حال حفاري مصالحي غير عادي است كه اين حفاريها سبب شده، يكي از بازوهاي كاتر هدر دستگاه در تونل شرقي، كاملاً منحني و بيضي شكل شود، به شكلي كه تعمير آن به شكل عادي از طريق حضور غواصان در محفظه man lock دستگاه كه بدين منظور طراحي شده است، امكان پذير نيست.
 


وي به حضور كارشناسان شركت نقشه بردار پروژه مترو اصفهان براي بررسي موضوع اشاره كرد و افزود: كارشناسان شركت آلماني VMT GmbH كه كار نقشه برداري پروژه مترو اصفهان را انجام داده به دعوت سازمان قطار شهري اصفهان براي بررسي موضوع به اصفهان آمدند كه پس از بررسي در نامه اي كه اين شركت نقشه بردار پروژه مترو اصفهان به قطار شهري اصفهان، سه گزينه پيش را براي مسئولان قطار شهري اصفهان مطرح مي‌كند كه در گزينه پيشنهادي اول آمده است اگر با قوسي به شعاع 125 متر بپيچيد مي‌توان دستگاه را به ايستگاه مورد نظر رساند كه سيستم آستر كاري تونل و محدوديت ها و همچنين زمين شناسي دستگاه چنين اجازه‌اي را نمي دهد كه ما با شعاع 125 متر بپبچيم. پس اين پيشنهاد رد مي شود.
 
 

 
تقشه شركت آلماني در خصوص اشتباهات انجام شده
 
اين منبع آگاه در ادامه به مهر تصريح كرد: در گزينه پيشنهادي آخر نيز آمده كه مسير فعلي را با كوچكترين شعاع ممكن (225 متر) ادامه دهيم كه در اين صورت دستگاه 28 متر در عرض با ايستگاه مورد نظر ما فاصله پيدا مي كند. ضمن اينكه با اينكار قسمت هايي از تونل از زير هتل سوئيت و مغازه هاي اطراف آن عبور خواهد كرد كه عااوه بر مشكلات حقوقي، ممكن است از نظر فني غير ممكن باشد.
 
 
همچنين در گزينه آخر نيز آمده است كه مسير را بدون توجه به محل ايستگاه، ادامه دهيم كه در اين صورت ايستگاه ما به طور طولي، 170 متر دورتر از ايستگاه فعلي كه كار ساخت آن در حال انجام است، قرار مي گيرد.
 
اين منبع آگاه كه خواست نامش فاش نشود اظهار داشت: بر اساس بررسي VMT در هر صورت احداث ايستگاه در محل فعلي كه كار ساخت آن در حال انجام است، غير ممكن است ولي اين شركت راهكاري را براي حل مشكل ارايه نداده و در بخش ديگري از نامه خود، ايرادات پيمانكار را به او متذكر مي شود و مسئوليت اين مشكل و حل آن را از خود ساقط مي كند.
 
اين منبع آگاه به برخي تذكرات مهندسان حاضر در پروژه در زمان ايجاد انحراف اشاره و افزود: بر اساس اطلاعات موجود تعدادي از افراد حاضر در حفاري متوجه مي‌شوند كه دستگاه بر خلاف انتظار در حال پيشروي در مسير مستقيم است و اين افراد به چند تن از مهندسين ذيربط، گوشزد و اخطار مي‌دهد كه ظاهرا" در قسمتي از كار اشتباهي در حال صورت گرفته كه متاسفانه به اين مساله بي توجهي مي شود.
 
وي افزود: در نهايت نقشه بردار ارشد پيمانكار( شركت الموت ) متوجه اشتباه در حال بروز مي شود و تقاضاي توقف حفاري مي دهد كه متاسفانه در اين زمان 30 رينگ به صورت اشتباه حفاري شده بود.
 

دستگاه TBM مترو اصفهان يكي از ارزان ترين دستگاه حفاري است كه وجود دارد
 
اين منبع آگاه در خصوص كيفيت دستگاه TBM مترو شهر اصفهان گفت: در حالي كه حساسيت هاي حفر تونل مترو در شهر تاريخي اصفهان از ساير شهرهاي كشور بسيار بيشتر است، دستگاه TBM اصفهان كيفيت بسيار پاييني دارد.
 
وي با بيان اينكه اين دستگاه كامل خريداري نشده است، افزود: به عنوان مثال دستگاه TBM مترو اصفهان مشكلات زيادي براي گروت كار دستگاه ايجاد مي‌كند و كار گروت كاري در تونل به سختي و با كيفيت پايين صورت مي گيرد، چون هزينه صحيح انجام نشده است.

جبهه همبستگی خلیج فارس: مدیر عامل سازمان قطار شهری اصفهان بعد از آنکه سخنگوی شورای شهر انحراف مترو را تکذیب کرده بو‏د، این اتفاق را تایید کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایلنا، زعفرانی در اولین کنفرانس مطبوعاتی خود با تایید انحراف ۶ متری دستگاه تی بی ام از دهانه اصلی تونل مترو گفت: به دلیل اشتباه شرکت پیمانکار دستگاه تی بی ام منحرف و به سمت ۳۳ پل متمایل شده است.
او البته در ابتدای جلسه وضعیت متروی اصفهان را خوب ارزیابی کرد و گفت: دستگاه تی بی ام در حال حاضر در ابتدای خیابان چهارباغ قرار دارد و تنها از ابتدای خیابان چهارباغ تا شریعتی حفاری نشده است اما پس از سوال خبرنگاران مبنی بر انحراف دستگاه تی بی ام و اشاره به مدارک موجود،گفت: دستگاه مترو در نزدیکی ۳۳ پل از مسیر اصلی خود منحرف شده اما با ۳۳ پل برخورد نکرده است. دستگاه تی بی ام در کنار رمپ جنوبی ۳۳ پل و در مجاورت آسفالت خیابان موازی رودخانه متوقف شده است.
البته توجه داشته باشید که تمامی مسیرها و حفاری ها با تایید رسمی میراث فرهنگی اصفهان صورت گرفته است و ما تمامی موارد درخواستی انان را اعمال کرده ایم.
زعفرانی در ادامه افزود: جلسه ای در دی ماه سال گذشته با حضور آقایان بختیاری،امین پور و شخص بنده برگزارشد که در آن جلسه مقرر شد هر دو تونل در منتها الیه باند غربی (پیاده روی غربی) چهارباغ عبور کنند.
او در پاسخ به یکی از خبرنگاران که پرسید با چه مختصات و محوری از خیابان چهارباغ عبور کرده اید پاسخ داد: میراث فرهنگی مختصاتی در باره محور چهارباغ به ما داد که ما بر اساس همان مسیر عبور تونل را تعیین کردیم که یکی دیگر از خبرنگاران پرسید از نظر میراث فرهنگی از بدنه شرقی خیابان چهارباغ تا بدنه غربی این خیابان جز محور محسوب می شود و نه الزاما خیابان چهارباغ که در این لحظه زعفرانی گفت: مترو از مسیر اصلی خود در خیابان چهارباغ عباسی کمی به سمت غرب متمایل شده است.
زعفرانی با اشاره به اینکه شخصا در اجرای تونل دوم کهرنگ نیز مجری طرح بوده و این طرح نیز دچار انحراف است، اظهار داشت : در تمام تونل‌ها چون کهرنگ دو، تونل سوم کهرنگ، ‌چشمه لنگان این اشتباهات به چشم می‌خورد و امری عادی و طبیعی است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان در ادامه با اشاره به اینکه احداث تونل مترو و آب و فاضلاب هیچ تفاوتی ندارد، گفت:‌ مشاور سازمان میراث فرهنگی نیز سلامتی گذر مترو از کنار این بنای تاریخی را تایید می‌کند و حداقل فاصله ۴۰ متری تعیین شده، توسط آنان نیز لحاظ شده و عمق از بستر رودخانه نیز نزدیک به ۱۴قرار گرفته‌ایم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه در دوران ۳۳ سال کار و خدمت خود تا کنون هیچ دروغی را نگفته اما ممکن است حرف راست نزنم، گفت: در هیچ نقطه‌ای از دروازه دولت تا جنوب رودخانه هیچ نشستی در حد یک سانتی‌متر نبوده و دستگاه TBM از زیر رودخانه به سلامت گذر کرده و عملیات حفاری در این نقاط انجام شده است.
در ادامه خبرنگار ایلنا پرسید: در این حالت که انحراف اتفاق افتاده است در ادامه این مسیر انحراف، شما چه راهی را پیش رو دارید؟ از زیر هتل سوییت می گذرد و ایستگاه ۳۳ پل را با توجه به تمامی هزینه های انجام شده حذف می کند؟
مدیر عامل سازمان قطار شهری نیز پاسخ داد: خیر هنوز تدبیری در این زمینه صورت نگرفته است که خبرنگاران به زعفرانی یادآوری کردند که سه هفته پیش شما جلسه با حضور رییس شورای شهر اصفهان داشته و حذف ایستگاه ۳۳ پل را در دستور کار خود قرار داده اید.
او عواقب مالی ناشی از حذف ایستگاه و انحراف تونل را بر عهده پیمانکار دانست و گفت: امکان حذف ایستگاه ۳۳ پل وجود دارد و در این حالت ایستگاه را به سمت ایستگاه شریعتی نزدیک می کنیم.
در میان جلسه مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان گفت: تونل مترو در مسیر اصلی خود قرار دارد و تمامی مسیر طبق روال خود در حال اجرا و دستگاه تی بی ام نیز مشغول به کار است،اما در پاسخ به یکی از خبرنگاران که درخواست بازدید از تونل را داشت گفت: هروقت دستگاه دوباره شروع به کار کرد حتما شما را برای بازدید می بریم.
بعد از این توضیحات زعفرانی با طبیعی جلوه دادن انحراف تونل مترو گفت: بنده زمانی مجری دوم طرح تونل کوهرنگ بودم و آنجا هم از این اتفاقات افتاده است و مسئله آنقدر بزرگ نیست که شما می گویید، در این لحظه او با اعتراض خبرنگاران روبرو شد و یکی از خبرنگاران گفت: یعنی شما تونلی که در آن آب جریان دارد را با تونل مترو مقایسه می کنید؟ که زعفرانی گفت: تفاوتی ندارد، این موضوع مانند رانندگی راننده تاکسی است که کمی از مسیر خود منحرف شده باشد !
زعفرانی در این جلسه چندین بار به خبرنگار خبرگزاری ایلنا و مهر چندین بار تاکید کرد: شما قصد سیاسی کردن موضوع را دارید، در همین زمان هم از یکی از عکاسان خواست که عکاسی خود را متوقف و از اتاق کنفرانس بیرون برود که با اعتراض خبرنگاران روبرو شد.
در این جلسه تعدادی از رسانه های مکتوب منتقد پروژه مترو همچون روزنامه اصفهان امروز، پس از انتشار گزارش هایی در مورد انحراف مترو و چاپ گزارشی در این رابطه به این جلسه دعوت نشده بود.
مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان در پایان به خبرنگاران حاضر در جلسه قول داد، به زودی و در هفته های آینده زمینه حضور خبرنگاران در تونل مترو اصفهان و بازدید آنان از این تونل و دستگاه TBM فراهم شود.

برج کج

این برج به دست متخصصان داخلی ساخته شده است البته فکر نکنید که اول ساخته شده و
به دلیل اینکه فنداسیون ضعیفی داشته کج شده .تو رو خدا اینجوری
فکر نکنید ها.
اینو مخصوصا اینطوری ساختیم(گفته مهندسین)

 

 

 

این عمارت در کمربندی غربی اراک تشریف داره

طراحي محيط اطراف ساختمان

  طراحي ساختمان با توجه به بهينه سازي مصرف انرژي به شما كمك مي كند كه در هزينه هاي انرژي به ميزان قابل توجهي صرفه جويي نمائيد و در تابستان و زمستان دماي مطلوبي در منزل احساس كنيد.

همچنين منابع محيط زيستي نيز به ميزان قابل ملاحظه اي با كاهش ميزان گازهاي گلخانه اي حفاظت مي شوند.
طراحي ساختمان با توجه به بهينه سازي مصرف انرژي از نور و گرماي خورشيد كمك مي گيرد و با اين خصيصه منزل شما را در تابستان خنك و در زمستان گرم و روشن نگه مي دارد.
انتخاب زمين:
زميني كه دسترسي خوبي به آفتاب زمستاني دارد زمين خوبي است          
مصالح ساختماني:
ديوار‌ها و كف ( ديوارهاي آجري و كف موزائيك يا سنگ ) مي توانند دما را ثابت نگه دارند. اين حالت براي ساختمانهايي كه پنجره هاي جنوبي دارند بسيار بهتر است.          
مصالح سبك مانند ديوارهاي چوبي و پلاستيكي ( مصالح پيش ساخته ) فرصت سريع گرم و سرد شدن را به اتاقها مي دهند. اين ويژگي براي مكانهايي كه گاهاً استفاده مي شود مناسب است.
اگر داخل ساختمان خوب عايق كاري شده باشد، مصالحي كه براي نماي ساختمان استفاده مي شود نقش چنداني بر مصرف انرژي ندارند البته غير از نماهاي سنگي.



 

طراحي داخلي ساختمان و محل قرارگيري اتاقها:
قسمتهايي از منزل كه زياد از آنها استفاده مي كنيد مانند اتاقناهار خوري و اتاق نشيمن را در قسمت جنوبي ساختمان قرار دهيد.
اگر فضاي كافي براي تمام موارد بالا وجود نداشت اتاق نشيمن را حتماً در جنوب ساختمان قرار دهيد.
فضاي داخل ساختمانتان را با توجه به استفاده مشابه از آنها طبقه بندي نمائيد و آنها را با درهاي داخلي پيش ساخته از هم جدا كنيد. سعي كنيد تا آنجا كه امكان دارد فضاي قسمت نشيمن كوچكتر باشد و همچنين سقف آنرا كوتاهتر بسازيد, بهتر است ارتفاع سقف در اين قسمت حدود 7/2 متر باشد. اين كار به منظور كاهش مصرف سوختي كه براي گرمايش استفاده مي شود پيشنهاد مي شود.
 اندازه و محل قرارگيري پنجره‌ها:
اندازه و محل قرارگيري پنجره ها بايد با توجه به محل قرارگيري زمين ساختمان و نوع مصالح ساختماني, طراحي و نصب شوند.
سرمايش مناسب در تابستانها با استفاده از پنجره هاي باز شو قابل حصول است. استفاده از سايه بان نيز در مقابل پنجره پيشنهاد مي شود.
 محافظت از پنجره ها
1-محافظت زمستاني
با رعايت موارد زير از هدر رفتن انرژي در ساختمان جلوگيري كنيد.
از پنجره هاي دو جداره استفاده كنيد و يا پنجره هايتان را درزبندي كنيد.
پنجره هاي معمولي به نسبت پنجره هاي دو جداره و پنجره هاي درزبندي شده تا 10 برابر بيشتر تلفات حرارتي دارند.
2-سايه بان تابستاني
سايه بانهاي خارجي تجهيزاتي هستند كه مي توانند منزل شما را در تابستان خنك نگه دارند. بهتر است پنجره هاي جنوب غربي و شرقي نسبت به آفتاب تابستاني با سايه بانها تجهيز شوند.
با استفاده از اينگونه سايه بانها علاوه بر اينكه در زمستانها از نور خورشيد استفاده مي شود در تابستان نيز فضاي داخل منزل خنك مي ماند.
عايقكاري
عايقكاري كاراترين تكنيك به منظور استفاده هوشمندانه انرژي است. يك منزل عايقكاري شده, در زمستان دما را 5 درجه گرمتر و در تابستان 10 درجه خنكتر نگه مي دارد.
تمام سقف ها, ديوارها و كف منزلتان را عايق بندي نماييد.            
سيستم هاي گرمايشي
طبقه بندي كردن قسمتهاي مختلف منزل و استفاده از بخاريهاي كم مصرف ( راندمان بالا ) بهترين و راحتترين راه بهينه سازي مصرف سوخت است.
منافذ هوا و كنترل نفوذ هوا: منافذ هوا را درزگيري كنيد و هزينه هاي گرمايش و سرمايش را تا 20% كاهش دهيد.
آب گرم
با درست مصرف كردن انرژي در بخش گرمايش آب به ميزان قابل ملاحظه‌اي مصرف انرژي در اين بخش كاهش مي‌يابد.
سيستم گرمايش آب را تا حد امكان به آشپزخانه, دستشويي و حمام منزل خود نزديك كنيد.       
روشنايي
از روشنايي طبيعي كمال استفاده را ببريد. ( خصوصاً از پنجره‌هاي جنوبي) رنگ آميزي روشن ديوار‌ها و سقف نيز بسيار به اين امر كمك مي كند.
o         در فضاي اتاق نشيمن از لامپ هاي فلورسنت استفاده كنيد.
o         براي هر لامپ از كليدهاي جداگانه استفاده كنيد.
فضاسازي اطراف ساختمان
استفاده از درختهاي بلند در فضاي اطراف ساختمان اجازه استفاده از نور خورشيد در زمستان و سايه در تابستانها را به شما مي دهند.

 

www.jch.ir

نسبت طلایی

سمانه زركوب : نسبت طلایی یا Golden Ratio  که با علامت phi نمایش داده می‌شود، عددی است که هزاران سال است که بشر از آن استفاده می کند. بسیاری از طراحان و معماران بزرگ برای طراحی محصولات خود امروز از این نسبت طلایی استفاده می کنند. چرا که بنظر می رسد ذهن انسان با این نسبت انس دارد و راحت تر آنرا می پذیرد این نسبت الهام بخش بسیاری از هنرمندان و معماران اروپایی شده و بسیاری از نقاشان نیز از این نسبت در آثار خود استفاده کرده اند که از آن جمله می توان به نقاش بزرگ لئوناردو داوینچی اشاره کرد.  همچنین خطاطان ایرانی نیز از این نسبت بهره برده اند.
این نسبت نه تنها توسط معماران و مهندسان، برای طراحی استفاده می شود، بلکه در طبیعت نیز کاربردهای بسیاری دارد. مثلا این نسبت در قسمت های مختلف بدن انسان رعایت شده، مانند نسبت فاصله نوک انگشتان تا آرنج به فاصله مچ تا آرنج

نسبت طلایی چیست؟
پاره خطی را در نظر بگیرید و فرض کنید که آن را به گونه ای تقسیم کنید که نسبت بزرگ به کوچک معادل نسبت کل پاره خط به قسمت بزرگ باشد. به شکل توجه کنید.
 اگر شما معادله a2=a*b+b2 را در نظر بگیرید و بجای b یک قرار دهید، مقدار a مساوی 1.61803399 خواهد شد.
در شكل زیر تمام خط A قطعه بزرگترB و قطعه سوم  C است .
نسبت قسمت A به قسمت B برابر است با نسبت قسمت B به قسمت C
این در صورتی است كه نسبت B به C و نسبت A به B برابر با 1.618

مستطیل  طلایی
مستطیلی وجود دارد که بر مبنای عدد طلایی کار می‌کند. این مستطیل به مستطیل طلایی معروف است. در زمانهای قدیم هنرمندان یونانی به خوبی ریاضی دانان، مستطیل زیبایی می شناختند كه از نظر هنری عرض 1 و طول X داشت، در این مستطیل هر وقت مربعی به ضلع 1 را از آن جدا كنند باز همان مستطیل با همان نسبتهای مستطیل اصلی باقی می‌ماند .
چون مستطیل جدید عرض 1-X و طول 1 دارد و چون نسبت ضعلهای دو مستطیل با هم برابر است، پس داریم :
حالا اگر در معادله ی بالا برحسب X حل كنیم، ریشه ی مثبت معادله همان عدد طلایی است

کاربرد عدد طلایی در معماری
این نسبت از گذشته در ساختمان سازی استفاده فراوانی می شد که برای نمونه می‌توان اهرام مصر را نام برد.
اهرام مصر یکی از قدیمی ترین ساخته های بشری است که در آن هندسه و ریاضیات بکار رفته شده است. مجموعه اهرام Giza در مصر که قدمت آنها به بیش از 2500 سال پیش از میلاد می رسد یکی از شاهکارهای بشری است که در آن نسبت طلایی بکار رفته است
مثلث قائم الزاویه ای که با نسبت های این هرم شکل گرفته شده باشد به مثلث قائم مصری یا Egyptian Triangle معروف هست و جالب اینجاست که بدانید نسبت وتر به ضلع هم کف هرم معادل با نسبت طلایی یعنی دقیقا" 1.61804 می باشد. این نسبت با عدد طلایی تنها در رقم پنجم اعشار اختلاف دارد یعنی چیزی حدود یک صد هزارم. باز توجه شما را به این نکته جلب می کنیم که اگر معادله فیثاغورث را برای این مثلث قائم الزاویه بنویسم به معادله ای مانند phi2=phi+b2  خواهیم رسید که حاصل جواب آن همان عدد معروف طلایی خواهد بود. (معمولا" عدد طلایی را با phi نمایش می دهند).
طول وتر برای هرم واقعی حدود 356 متر و طول ضلع مربع قاعده حدودا" معادل 440 متر می باشد بنابر این نسبت 356 بر 220 (معادل نیم ضلع مربع) برابر با عدد 1.618 خواهد شد. مطلب جالب دیگر این است كه اگر قطر این هرم را به دوبرابر ارتفاع ان تقسیم كنیم جواب عدد پی (3.14) خواهد بود .
مثال دیگر در بنای پارتنون در یونان وجود دارد .برای ساخت این بنا كه در 440 قبل از میلاد ساخته شده است از مستطیل طلایی استفاده شده است:

نسبت طلایی در خوشنویسی
استاد میرعماد با پالایش خطوط پیشینیان و زدودن اضافات و ناخالصی‌ها از پیکره نستعلیق و نزدیک کردن شگرف نسبت‌های اجزای حروف و کلمات، به اعلا درجه زیبایی یعنی نسبت طلایی رسید و قدمی اساسی در اعتلای هنر نستعلیق برداشت. با بررسی اکثریت قاطع حروف و کلمات میرعماد متوجه می‌‌شویم که این نسبت به عنوان یک الگو در تار و پود حروف و واژه‌ها وجود دارد و زاویه ۴۴۸/۶۳ درجه که مبنای ترسیم مستطیل طلایی است، در شروع قلم گذاری و ادامه رانش قلم، حضوری تعیین کننده دارد. این مهم قطعاً در سایه شعور و حس زیبایی‌شناسی وی حاصل آمده، نه آگاهی از فرمول تقسیم طلایی از دیدگاه هندسی و علوم ریاضی. میرعماد این نسبت‌ها را نه تنها در اجزای حروف بلکه در فاصله دو سطر و مجموعه دو سطر چلیپاها و کادرهای کتابت و قطعات رعایت می‌‌کرده است.

نسبت طلایی در طبیعت
به اشکال شبیه چشم روی بدن پروانه که علامت گذاری شده است،توجه کنید.نسبت فواصل طولی و عرضی این علائم یک نسبت طلائی است.

نسبت طلایی در بدن انسان
دانشمندان گذشته نیز از نسبت طلایی استفاده های زیادی کرده اند. به عنوان مثال لئوناردو داوینچی در ترسیم نقاشی معروف خود از بدن انسان از نسبت طلایی بهره گرفته است.
در بدن انسان مثالهای بسیار فراوانی از این نسبت طلایی وجود دارد. در شکل زیر نسبت M/m یک نسبت طلایی است که در جای جای بدن انسان می توان آنرا دید. به عنوان مثال نقاطی از بدن که دارای نسبت طلایی هستند:
نسبت قد انسان به فاصله ناف تا پاشنه پا
نسبت فاصله نوک انگشتان تا آرنج به فاصله مچ تا آرنج
نسبت فاصله شانه تا بالای سر به اندازه سر
نسبت فاصله ناف تا بالای سر به فاصله شانه تا بالای سر
نسبت فاصله ناف تا زانو به فاصله زانو تا پاشنه پا

www.maskanmag.com

تراکم چیست؟


فرض کنید شما در یک آپاتمان که در یک کوچه 10 متری واقع شده است زندگی می کنید اگر در این کوچه به طور متوسط 20 قطعه تفکیکی موجود باشد و در هر قطعه ساختمانی 4 طبقه وجود داشته باشد حدودا 80 تا 100 خانواده در این کوچه زندگی می کنند. تصور کنید که روز اول مهر هر خانواده تصمیم بگیرد فرزند دانش آموز خود را با اتومبیل شخصی خود به مدرسه برساند! شما در این کوچه ساعت 8 صبح با حجم انبوه اتومبیل و رفت و آمد مواجه خواهید شد.

علیرضا فرسایی
فارغ التحصیل رشته معماری

یکی از مهم ترین مسائلی که بسیاری از افراد ساکن در شهر با آن روبرو هستند مساله ی تراکم است. همه ما هر روز چند بار واژه تراکم را می شنویم ولی معنای درست آن را که در معماری و شهرسازی استفاده می شود نمی دانیم. نخستین معنایی که هر کس بعد از شنیدن کلمه تراکم در ذهن خود تصور می کند، انباشتگی و فشردگی است. تراکم به عنوان مقیاس اندازه گیری، جایگاه ویژه و گسترده ای در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی های شهری دارد. تراکم ها بر اساس نوع و جنس واحد اندازه گیری به دو دسته تقسیم می شوند:
الف) تراکم جمعیتی که با واحد نفر در هکتار مشخص می شود.
ب) تراکم ساختمانی که معمولا به صورت درصد بیان می شود.

اصولا تراکم ها در بازه وسیعی طبقه بندی می شوند. به عنوان مثال تراکم جمعیتی به معنای جمعیت ساکن در واحد سطح است که با واحد نفر در هکتار مشخص می شود. تراکم کلی مسکونی از نسبت جمعیت شهر بر بخش های ساخته شده شهر به دست می آید. سطح ساخته شده شامل کلیه کاربری های موجود در شهر، از مسکونی تا تفریحی و امثال آن است.

تراکم ناخالص مسکونی چیست؟
این میزان از نسبت جمعیت یک محل بر مساحت آن محل به دست می آید که این مساحت عبارت است از کل مساحت آن منطقه که شامل فضاهای باز شهری و سطوح ساخته شده است. تراکم ناخالص مسکونی از تقسیم تعداد افراد ساکن در یک مجموعه مسکونی بر سطح اشغال آن مجموعه به دست می آید.
تراکم شهری در ارتباط مستقیم با اندازه شهر است. بدین معنا که می توان به وسیله اندازه گیری تراکن ها در شهر به اندازه آن شهر دست پیدا کرد. همچنین در علم شهرسازی می توان با تعریف کردن تراکم برای نواحی شهر، اقدام به کنترل جمعیت و ساخت و ساز ها در آن شهر نمود. یکی دیگر از استفاده هایی که می توان از شاخص تراکم کرد ساماندهی عملکرد های موجود در یک شهر در نواحی مختلف آن شهر است.
از طریق تراکم می توان به حوزه ها و هسته های یک شهر نفوذ کرد و می توان فهمید که آیا این حوزه های شهری در ارتباط با هم درست عمل می کنند. یکی از مهم ترین اهداف شاخص های تراکم برقراری توازن بین فضاهای تولید شده معماری با فضاهای شهری و خارجی ست.

برای کنترل تراکم از شاخص های متفاوتی استفاده می شود که این شاخص ها عبارتند از :
1-ضریب سطح اشغال
2-ارتفاع ساختمانی
3-تراکم ساختمانی
4-تراکم واحد مسکونی در سطح
در ادامه به توضیح هر یک از این شاخص ها خواهیم پرداخت

1- ضریب سطح اشغال: منظور از ضریب سطح اشغال، نسبت سطح مجاز برای ساخت و ساز به مساحت کل زمین است که به صورت درصد معرفی می شود. معمولا این ضریب بر اساس طرح های جامع و تفضیلی در هر منطقه متغیر است. ضریب سطح اشتغال در یک منطقه به طور معمول، بین 40 تا 60 درصد نسبت به منطقه  و عوامل دیگر تعریف می شود.
به عنوان مثال، اگر ضریب سطح اشتغال در یک منطقه 60 درصد باشد و بخواهیم در زمینی به مساحت 500 متر مربع در این منطقه اقدام به ساخت و ساز کنیم، مجاز خواهیم بود که فقط در 300 متر مربع از زمین ساخت و ساز را انجام دهیم. باید توجه داشت که ضریب سطح اشتغال شاخص مناسبی برای کنترل تراکم جمعیت نیست و بیشتر مورد توجه طراح های شهری برای به دست آوردن بخش های ساخته شده  و فضاهای باز در قطعات تفکیکی است.

2-ضریب سطح زیر بنا (تراکم ساختمانی): این ضریب، یکی از معمول ترین شاخص ها در کنترل تراکم جمعیتی در ایران است. همیشه هنگامی که در مورد تراکم یک ساختمان صحبت می شود منظور ضریب سطح زیربنا است که این شاخص معمولا بر اساس درصد بیان می شود.
به عنوان مثال اگر تراکم ساختمانی مجاز در یک منطقه 180 درصد باشد و ما بخواهیم در زمینی به مساحت 300 متر مربع اقدام به ساخت و ساز کنیم، می توانیم ساختمانی به میزان 180 درصد کل مساحت زمین بسازیم، یعنی مساحت کل ساختمان 540 متر مربع خواهد بود. اگر سطح اشغال این زمین 60 درصد باشد، می توانیم در 60 درصد این زمین، ساختمانی به مساحت کل 540 متر مربع بسازیم. یعنی سطح اشغال در این زمین 180 متر مربع خواهد بود. با توجه به این که مساحت مجاز ساخت و ساز در این زمین 540 متر مربع و میزان سطح اشغال 180 متر مربع است، لازم است که ساختمانی در سه طبقه بسازیم.
حال اگر ضریب سطح اشغال در این زمین، 40 درصد باشد مساحت سطح اشغال 120 متر مربع خواهد بود که در این حالت می توان ساختمانی در چهار و نیم طبقه ساخت. با توجه این که مالکان ترجیح می دهند حداکثر استفاده را از زمین و سرمایه خود بکنند، مایل هستند که چهار و نیم طبقه را به پنج طبقه برسانند که در این صورت اقدام به خرید مازاد تراکم از شهرداری می کنند.

3-شاخص طبقات مجاز ساختمانی: یکی دیگر از شاخص هایی که به عنوان ابزار کنترل تراکم جمعیتی مورد استفاده قرار میگیرد، تعداد طبقات ساختمانی مجاز است.در اعمال شاخص کنترل  تعداد طبقات ساختمانی، استفاده از حوزه بندی ارتفاعی برای نواحی مختلف در شهر متداول است.
شاخص تعداد طبقات ساختمانی تاثیر مستقیمی بر خط آسمان و منظر شهری دارد و از این لحاظ شاخص مهمی برای طراحان شهری به شمار می آید. به طور خلاصه از شاخص تعداد طبقات مجاز ساختمانی در کنار شاخص سطح اشغال مجاز به منظور آزاد سازی زمین استفاده می شود. ضوابط و مقررات بلند مرتبه سازی در ایران نیز بر اساس همین دو شاخص شکل گرفته است.
4-تراکم واحد مسکونی در سطح: این شاخص برای کنترل تعداد واحدهای مسکونی و به تبعیت از آن تعداد خانوار ساکن در واحد سطح تهیه شده است. واحد سطح عموما در برنامه ریزی شهری هکتار است. این شاخص بیشتر مورد توجه برنامه ریزان شهری برای کنترل تعداد واحدهای مسکونی، تجاری، خدماتی و.... در یک منطقه است . می توان به وسیله این شاخص به ارقام از پیش تعیین شده جمعیتی نزدیک شد. این شاخص، شاخص مفیدتر و کارآمدتری نسبت به بقیه شاخص ها برای برنامه ریزان شهری در کنترل جمعیت مناطق مختلف شهری است .   
با توجه به موارد ذکر شده در بالا، به این نتیجه می رسیم  که هیچ یک از شاخص های ذکر شده درباره تراکم، به خودی خود نمی توانند کارایی لازم را داشته باشند، بلکه در کنار همدیگر، امکان کنترل تراکم جمعیتی و ساختمانی را دارند. با  عمل به ضوابط و مقرراتی که از این شاخص ها به دست می آید امکان خدمات رسانی به نواحی مختلف شهری راحت تر و سریعتر خواهد بود.
اصولا با توجه به ضوابط و مقرراتی که شهرداری ها برای یک شهر تعریف می کنند  (میزان ارتفاع مجاز ساختمان ها، تراکم جمعیتی در منطقه و ...) می توان اقدام به خرید مازاد تراکم تا رسیدن به ارتفاع مجاز در ساختمان ها نمود. اصولا قیمت تراکم مازاد در شهرداری ها بر اساس متر مربع محاسبه می شود در مثالی که بالا ذکر شد، اگر بخواهیم اقدام به ساخت و ساز در پنج طبقه کنیم، لازم است که 60 متر مربع تراکم مازاد را از شهرداری بخریم. تعرفه فروش تراکم مازاد در هر منطقه متفاوت است که مبنای تعیین این قیمت ، شورای اسلامی هر شهر است و شهرداری مجری این دستورات به حساب می آید. قیمت تراکم در تهران در مناطق مختلف بین 70 هزار تومان  تا 300 هزار تومان در متر مربع، متغیر است. که در این صورت برای خرید مازاد تراکم برای 60 متر باید بین چهار میلیون ودویست هزار تومان تا هجده میلیون تومان به شهرداری پرداخت کرد.

انبوه سازی چیست؟

علیرضا فرسایی: جمعیت جهان روز به روز در حال افزایش است و روند شهر نشینی نیز همراه با آن افزایش پیدا می كند. با افزایش روز افزون جمعیت و به تبع آن افزایش تمایل شهرنشینی، نیاز به مسكن ضروری خواهد بود. نیاز به تعداد زیاد مسكن و همچنین سرعت در اجرا باعث شد كه اولین بار بعد از جنگ جهانی دوم روشی با عنوان انبوه سازی صنعتی مسكن مورد استفاده قرار گیرد. در انبوه سازی صنعتی ابتدا قطعات و اجزا ساختمانی در كارخانه های پیش ساز ساخته می شود و بعد از حمل به محل پروژه در كنار همدیگر قرار می گیرند. این قطعات می توانند، قطعات یك ویلای بزرگ باشند یا قطعات مجموعه آپارتمانی كارگری.

 جمعیت جهان روز به روز در حال افزایش است و روند شهر نشینی نیز همراه با آن افزایش پیدا می كند. با افزایش روز افزون جمعیت و به تبع آن افزایش تمایل شهرنشینی، نیاز به مسكن ضروری خواهد بود. نیاز به تعداد زیاد مسكن و همچنین سرعت در اجرا باعث شد كه اولین بار بعد از جنگ جهانی دوم روشی با عنوان انبوه سازی صنعتی مسكن مورد استفاده قرار گیرد. در انبوه سازی صنعتی ابتدا قطعات و اجزا ساختمانی در كارخانه های پیش ساز ساخته می شود و بعد از حمل به محل پروژه در كنار همدیگر قرار می گیرند. این قطعات می توانند، قطعات یك ویلای بزرگ باشند یا قطعات مجموعه آپارتمانی كارگری.

شكل انبوه سازی در ایران به گونه ای متفاوت تر از كشور های توسعه یافته است. وقتی از انبوه‌سازی صحبت می‌شود، بلافاصله ساخت و سازهایی یكسان، مشابه، همزمان و به یك نیت، با مصالحی شبیه به هم به ذهن انسان خطور می كند و به همین دلیل است كه استفاده كنندگان با چنین ساخته هایی به سختی برخورد می كنند. با توجه به این كه كشور ما، كشوری در حال توسعه است و مسكن به عنوان یكی از شاخصه های مهم توسعه مطرح است، باید به مسئله ساخت وساز سریع و اصولی در آن توجه كرد. یكی از راه هایی كه می توان به وسیله آن ساخت وساز را كنترل كرد ارجاع كار به بخش خصوصی است. از موارد لازم برای تعیین صلاحیت انبوه سازان داشتن توان فنی و اجرایی است. طبق تعریف قانون نظام مهندسی و كنترل ساختمان مصوب سال 1374 مجلس شورای اسلامی سازنده انبوه مسكن به اشخاص حقیقی و حقوقی گفته می شود كه توانمندی مدیریت و مسئولیت پدید آوری طرح ها، توانمندی تأمین و جذب سرمایه ،مدیریت تولید و عرضه مسكن و ساختمان را با استفاده از فناوری های نوین صنعت ساختمان و در چار چوب مقررات ملی ساختمان و سایر قوانین مربوط داشته و پروانه اشتغال به كار از وزارت مسكن و شهرسازی دریافت كرده باشند.   

 شرایطی كه یك شركت برای دریافت پروانه اشتغال به كار انبوه سازی دارد عبارتند از :

 1- تحصیلات مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره و شركای شركت.

2-  سوابق حرفه ای شخص حقوقی و اعضای هیأت مدیره.

3- توان مالی ، توانمندی مدیریت در تأمین و جذب سرمایه.

4- مطلوبیت كارهای مدیریت شده، وعملكرد موفق در كارهای قبلی.

5- ثبت شركت در اداره ثبت شركتها و مالكیت صنعتی ، ارائه آگهی تأسیس شركت در روزنامه رسمی كشور و داشتن اساسنامه كه انجام یكی یا برخی یا تمامی خدمات مربوط به انبوه ساز در آن آمده باشد.

علاوه بر اینكه یك شركت یا شخصیت حقوقی می تواند به عنوان انبوه ساز در زمینه مسكن فعالیت كند، شخصیت های حقیقی نیز امكان فعالیت در این زمینه را دارند. شرایطی كه لازم است یك فرد برای دریافت پروانه كار در زمینه انبوه سازی مسكن داشته باشد عبارت است از :  سابقه حرفه ای ،توان مالی، مدیرت منابع مالی ، مطلوبیت كارهای مدیریت شده و عملكرد موفق. سازنده حقیقی باید دارای پروانه اشتغال به كار مهندسی ،كاردانی و یا تجربی در یكی از رشته های ذكر شده در قانون نظام مهندسی و كنترل ساختمان باشد.

سازندگان انبوه مسكن و ساختمان بصورت حقیقی و یا حقوقی برای فعالیت در زمینه طراحی یا اجرا یا طرح و ساخت بایستی از اشخاص حقیقی تعریف شده دارای صلاحیت مطابق قانون نظام مهندسی و كنترل ساختمان و آئین نامه اجرایی آن استفاده كنند و در مواردی كه بخواهند خودشان در زمینه های فوق فعالیت كنند، می بایست صلاحیت مضاعف را در چار چوب ضوابط قانون نظام مهندسی دریافت كنند. در صورتیكه دارندگان پروانه صلاحیت مضاعف بخواهند در یك دوره یا مقطع زمانی بیش از میزان ظرفیتی كه بر اساس مقررات مربوطه تعیین شده ، خدمات طراحی یا اجرا یا طرح و ساخت ارائه دهند می توانند با اخذ و ارائه ضمانت نامه و یا بیمه نامه مسئولیت و كیفیت خدمات مهندسی به میزانی كه توسط مؤسسه های ضمانت كننده یا شركت های بیمه گر تقبل و تضمین شده است ، اقدام كنند.

طبق تعریف نادرستی كه از انبوه سازی در جامعه مطرح شده است به فردی كه بیست واحد مسكونی می سازد انبوه ساز گفته می شود و یا به مجموعه ای كه دارای ده واحد مسكونی باشد مجموعه انبوه سازی گفته می شود. این تعریف از انبوه ساز و انبوه سازی تعریفی اشتباه و غیر منطقی است كه باید متولیان انبوه سازی در كشور به تعریف ساده تر و دقیق تر از انبوه سازی بپردازند. انبوه سازی پروژه  ای است كه از نظر تعداد و حجم در حدی باشد كه به همراه خود تكنولوژی جدید ایجاد كند. مسكن به عنوان سر پناه انسان ها همواره جزء نیازهای اولیه جامعه بشری است که پس از غذا و پوشاک، سومین نیاز اصلی شهروندان است و در جامعه امروز ما به عنوان یک کالای سرمایه ای نقش بزرگی در ایجاد امنیت اقتصادی برای شهروندان دارد. از طرف دیگر ، ساخت مسکن با حجم بالای گردش مالی و با ایجاد اشتغال پایدار و ثبات امنیت اجتماعی و اقتصادی همواره جزء اولویتهای تصمیم گیری مسئولان و دلتمردان بوده است . به همین جهت سیاست انبوه سازی به عنوان یک سیاست محوری در کشور ، بعد از سپری شدن حدود دو دهه بعد از پیروزی انقلاب بطور جدی مورد توجه قرار گرفته است. بطور کلی جهت گیری هایی تا پایان برنامه پنج ساله اول در ذهن سیاست گذاران بخش وجود داشت ، غالباً معطوف به تأمین مسکن از طریق مصرف کننده نهایی بود و انبوه سازی یا حرفه ای سازی جایگاهی در مبانی سیاست گذاری بخش نداشت، آثار زیانبار برداشت های ناصحیح از انبوه ساز و فعالیت های انبوه سازی از جهات مختلف ، صاحب نظران و سیاست گذاران بخش را در خصوص گردش یک باره سیاست ها از انفرادی سازی به  انبوه سازی به اجماع قطعی رساند که در واقع این رویکرد جدید یک انتخاب نیست، بلکه ضرورت و الزامی اجتناب ناپذیر است. مكان یابی مناسب برای احداث واحدهای انبوه از مهم ترین مسائل در انبوه سازی است. یكی دیگر  از مسائل مهم در انبوه سازی كیفیت مهندسی ساخت و ساز است. انبوه سازی در شرایطی   می تواند مفید باشد كه به دست مجموعه های توانا انجام شود، مجموعه های توانمندی كه قادر باشند با برنامه ریزی درست هم از نظر شهرسازی و هم از نظر مدیریت ساخت و توان اجرایی نسبت به احداث مجتمع های ساختمانی اقدام كنند.

نرم افزار تحلیل خرپا

نرم افزار تحلیل خرپا به حجم 1.58 مگابایت.

لینك دانلود

مبانی بتن

مبانی بتن

بتن اساسا از دو قسمت دانه­های سنگی (Aggregates) و خمیر سیمان (Concrete) تشکیل شده است. خمیر سیمان که در واقع مخلوطی از سیمان پرتلند و آب می­باشد.

   - در اثر واکنش شیمیایی سیمان و آب روند سخت شدن ادامه یافته و در نتیجه دانه­ها (ماسه و شن) را بصورت تودﮤ سنگ مانندی به یکدیگر می­چسباند.

   - دانه­ها به دو گروه ریزدانه که تا ¼ اینچ (6میلیمتر) و درشت دانه که روی الک شماره 16 (1.18 میلیمتر) تقسیم می­شوند.

   - خمیر سیمان عموما حدود 25 تا 40% کل حجم بتن را تشکیل می­دهد که حجم مطلق سیمان بین 7 تا 15% و حجم آب از 14 تا 21% است. مقدار هوای در بتن تا حدود 8% حجم بتن را تشکیل می­دهد این اندازه به درشت ترین دانه بستگی دارد.

   - برای مصالح و شرایط عمل آوردن (Curing) معین، کیفیت بتن سخت شده به مقدار آب در مقابل با مقدار سیمان بستگی دارد.

   مزایای کاهش مقدار آب

1.    افزایش مقاومت فشاری و مقاومت خمشی

2.    افزایش قابلیت آب بندی (Water Tightness)

3.    کاهش جذب آب (Absorption)

4.    افزایش مقاومت نسبت به عوامل جوی

5.    پیوستگی بهتر بین لایه های متوالی

6.    چسبندگی بهتر میان میلگرد و بتن

7.    کاهش تغییرات حجمی در اثر تر و خشک شدن

 

 

 

انواع سیمان پرتلند

-         نوع 1 : برای استفاده عمومی ومناسب برای همه کارها

-         نوع 2 : زمانی که احتیاطات علیه حمله سولفات ها مهم باشد

-         نوع 3 : با مقاومت زودرس که مقاومت های بالا را در مدت کوتاهی می دهد

-         نوع 4 : با حرارت هیدراسیون کم در جائی که میزان و حرارت تولید شده باید حداقل باشد

-         نوع 5 : در بتن هائی که در معرض شدید سولفاتها قرار دارن (ضد سولفات)

-         سیمان حباب زا (نوع A1، A2، A3) در برابر یخ زدن و آب شدن و همچنین پیوسته شدگی حاصل از اثرات مواد شیمیائی برای از بین بردن یخ جاده ها مقاومت بهبود یافته ای دارند.

سیمان پرتلند سفید تفاوت بنیادی آن در رنگ می باشد

    اختلاط

   ترتیب 5 مادﮤ متشکله بتن در مخلوط کن نقش مهمی را در یکنواختی بتن خواهد داشت.

کنترل ترک

دو عامل اصلی برای ترک در بتن عبارتند از :

1.    تنش بر اثر بارهای وارده (Control joints)

2.    تنش بر اثر آب رفتگی در حین خشک شدن یا تغییرات دما (Restraint)

شیوه جلوگیری

1.    درزهای کنترل مؤثرترین شیوه جلوگیری از ترک های غیر قابل رؤیت به شمار می آیند (Isolation Joints)

2.    درزهای جداکننده دال را از قسمتهای دیگر سازه جدا می کنند و اجازه حرکت افقی و عمودی را در دال می دهد (Footings)

3.    درزهای اجرائی جائی که کار بتن ریزی روزانه پایان می یابد، ایجاد می شوند; و مناطقی را که در دفعات مختلف بتن ریزی می شوند از یکدیگر جدا می سازند.

-          

مواد افزودنی بتن (Admixtures)

1.    مواد افزودنی حباب زا (Air-entraining  )

2.    مواد افزودنی کاهنده آب (Water Reducing)

3.    مواد افزودنی کندگیرکننده (Retarding)

4.    مواد افزودنی تسریع کننده (Accelerating)

5.    پوزولانها

6.    مواد کارائی ساز شامل روان سازهای اعلا (Super Plasticizers)

7.    مواد متفرقه مانند مواد پیوند ساز، ضد رطوبت، کاهنده نفوظ پذیری، دوغاب ساز و گاز ساز

بتن ریزی و پرداخت

-         تدارکات پیش از بتن ریزی

شامل متراکم کردن، درست شکل دادن، مرطوب نمودن سطح زمین ، بستن قالبها،قرار دادن آرماتورها و سایر اقلام کار گذاشته شده بطور محکم در محلهای خود.

قالبها باید بطور دقیق قرار داده شوند وخود یا آستر آنها با مصالحی ساخته شده باشد که سرانجام نمای مطلوبی را به سطح  بتن سخت شده ارائه کنند.قالبهای چوبی باید قبل از بتن ریزی مرطوب شوند در غیر اینصورت آب بتن را جذب کرده و متورم می شوددر استفاده از قالبهای چوبی باید از بکار بردن میخهای خیلی بزرگ یا به تعداد خیلی زیاد اجتناب ورزید تا برداشتن قالبها آسان شود و آسیب پذیری کاهش یابد.و برای سهولت در برداشتن قالبها باید آنها را با یک ماده رها ساز مانند روغن یا لاک آغشته کرد.

هنگامی که بتن ریخته می شود،میلگردهای فولادی باید تمیز بوده وعاری از زنگ  یا لایه اکسیده باشد. میلگردهای فولادی و سایر اقلام کار گذاشته که آغشته به ملات باشند، نیازی به .پاک کردن ندارند به شرطی که عملیات بتن ریزی در عرض چند ساعت پایان پذیرد.

ریختن بتن

بتن باید بطور پیوسته تا حد امکان در نزدیکی محل نهای خود ریخته شود.در اجرا دالها ، بتن ریزی باید در امتداد پیرامون انتهای دال آغاز شو د و هر پیمانه روی بتن ریخته شده قبلی تخلیه شود. عموما بتن در لایه­های افقی با ضخامت یکنواخت  ریخته شود وهر لایه باید قبل از ریختن لایه بعدی بطور کامل تراکم یابد. میزان بتن ریزی باید به اندازه کافی سریع بوده تا هنگام ریختن لایه جدید روی لایه قبلی ،آن لایه در حالت خمیری باشد . این امر باعث جلوگیری از خطوط جریان، درزها و سطوح سفحات ضعیف می شود که هنگام ریختن بتن تازه روی بتن سخت شده روی می­دهد.

   پیمانه های نخستین در هر مرحله بتن ریزی در دیواره ها و تیرهای اصلی باید در دو انتهای عضو ریخته شوند و سپس بتن ریزی های بعدی به سوی قسمت مرکزی پیش روند. در تمام حالات باید از جمع شدن آب در انتهاها، در گوشه ها جلوگیری شود.

-ارتفاع سقوط آزاد بتن نیازی به محدود شدن ندارد مگر اینکه جدائی درشت دانه ها رخ دهد که در آن صورت بتن از طریق بازشوهای پهلوئی موسوم به پنجره، که در اطراف قالبهای بلند و باریک وجود دارند، ریخته می شوند. در خارج بازشوها باید از یک مخزن قیفی شکل جمع شونده استفاده شود تا بتن امکان یابد آرام تر از کنا بازشو جریان یافته و تمایل به جدائی دانه ها کاهش یابد.

قبل از اینکه سطح بتن سخت شود بتن ریزی باید دوباره از سر گرفته شود تا بدینوسیله از ایجاد اتصال سرد جلوگیری به عمل آید.

متراکم کردن بتن

متراکم کردن عبارتست از نزذدیک ساختن ذرات جامد در بتن تازه به گونه ای که ریختن آن در قالبها و دور اقلام کار گذاشته شده و آرماتورها انجام گیرد و نیز محفظه های سنگی و هوای محبوس که بصورت حفره های هوائی اتفاقی یا تصادفی در بتن موجود است از بین برود.

تراکم بوسیله دست یا توسط روشهای مکانیکی صورت می گیرد. روش انتخاب شده بستگی به روانی مخلوط و شرایط بتن ریزی مانند، پیچیدگی قالب بندی و مقدار آرماتورها دارد. مخلوط های خمیری و روان را می توان بطور دستی با کوبیدن بتن با یک میله فولادی یا یک وسیله فولادی دیگر متراکم ساخت.

تراکم مکانیکی مناسب، بتن ریزی مخلوطهای سفت با نسبتهای آب به سیمان پایین و بتن های خوب حاوی درشت دانه های زیاد را امکان پذیر می سازد.

برداشتن قالبها( باز کردن آنها)

قالبها راتا مادامی که بتن به اندازه کافی مقاومت پیدا نکرده تا بتواند به طور رضایت بخشی تنشهای ناشی از بار مرده و نیز هر گونه بار اجرایی((construction load وارده را تحمل کند،نباید برداشته شود.بتن باید به اندازه کافی سخت شده باشد به نحوی که وقتی دقت معقولی در باز کردن قالبها انجام شود هیجگونه آسیبی به به سطوح نرسد.به طور کلی برداشتن قالبهای مقاطع نسبتا ضخیم را می توان 12 تا 24 ساعت پس از بتن ریزی برداشت.در اغلب شرایط ، برای زمان برداشتن قالبها بهتر است که متکی به مقاومتی از بتن بوده که بوسیله آزمایش تعیین می شود .

میله نوک تیز یا سایر ابزار فلزی را نباید جهت شل کردن قالبها میان بتن و قالب به زور گذاشته شود.اگر لازم باشد جدا کردن قالب از بتن با استفاده از گوه (wedge (انجام گیرد، فقط باید با گوه های چوبی بکار روند.

برداشتن قالبها باید از قسمتهای ساده آغاز شده وسپس به سوی قسمتهای پیش آمده پیشروی شود.این امر فشار وارد به گوشه های پیش آمده را کاهش می دهد.

لکه گیری، پاک کردن،وپرداختن سطوح قالب گیری شده

پس از برداشتن قالبها تمام برجستگیها،خطوط نشت،و پیش آمدگیهای کوچک باید به وسیله قلم زنی (chipping ( از بین برده شود.سطح بتن سپس باید سابیده یا مالیده شود. هر گونه باید پر شود.سطوح کرمو باید مرمت شده و تمام لکه ها باید پاک شوند . با دقت در عملیات اجرای قالب بندی و بتن ریزی ، تمامی این عملیات به حداقل می رسد.

بتن کرمو و دیگر بتن های معیوب باید کنده شوند تا مصالح خوب و سالم پدید آید.

اگر بتن معیوبی مجاور محل لکه گیری شده باقی بماتد ،ممکن است رطوبت به درون خلل و فرج راه یابد و به مرور زمان عوامل جوی موجب کنده شدن بتن مرمت شده شود. لبه ها باید به طور  مستقیم و عمود بر سطح ، بریده یا قلم زنی شوند ،یسا مقدار کمی تو بریدگی داده شوند تا زبانکی را در کنار جای لکه گیری شده فراهم سازد.

پیش از اعمال بتن لکه گیری ، بتن اطراف باید برای چندین ساعت خیس نگه داشته شود.تمام سطوحی که بتن جدید به آنها پیوند داده می شوند،باید بوسیله برس دوغاب زده شوند.

تکه های کم عمق را با ملات سفت مشابه آنچه کهدر بتن بکار می رود ،می توان پر کرد.لکه گیری باید لایه به لایه انجام شود. به گونه ای که ضخامت هر لایه بیشتر از13 میلی متر نبوده و نیز هر لایه به صورت مضر س پرداخت شود تا پیوند آن به لایه بعدی بهتر صورت گیرد. لایه نهایی را با استفاده از تخته ماله به نحوی پرداخت کرد که با بتن اطرهف خود همگون باشد

عمل آوردن تکه های لکه گیری شده

پس از لکه گیری، عمل آوردن باید تا جایی که ممکن است زودتر آغاز شودتا از خشک شدن زود هنگام جلوگیری شود . کرباس تر،ماسه خیس، نایلون را می           توان به کا برد.

عمل آوردن و حفاظت

عمل آوردن بتن تاثیر قوی روی خواص بتن سخت شده مانند دوام، مقاومت، آب بندی، مقاومت سایشی، ثبات حجمیو مقاومت در برابر یخ زدن وآب شدن دارد.

تمامی سازه های بتنی تازه ریخته شده، باید از خشک شدن سریع، از تغییرات شدید دما، و از آسیبهای ناشی از کارهای ساختمانی و عبور و مرور بعدی محفوظ بمانند.

عمل آوردن تا حد امکان باید بلافاصله پس از پایان کار بتنی آغاز شود.

عمل آوردن به دلایل زیر ضروری است :

نگهداری بتن تحت دمای ثابت و جلو گیری از افت رطوبت برای مدت زمانی که برای هیدراسیون مطلوب سیمان ونیز برای کسب مقاومت بتن لازم است.  

  بتن ریزی در هوای گرم

هوای گرم می تواند اشکالاتی زیر را در بتن تازه ایجاد کند :

-         افزایش نیاز به آب

-         افت سریع تر و شدیدتر اسلامپ

-         افزایش سرعت گیرش

-         افزایش امکان ترک های پلاستیک

-         اشکالات در کنترل مقدار حبابهای هوا

-         نیاز شدید به عمل آوردن سریع

fasa-omran.blogfa.com

سيري در مطالعات حمل و نقل با تكيه بر موضوع انرژي

سيري در مطالعات حمل و نقل با تكيه بر موضوع انرژي

 

رضا جعفرآبادي

مدير بخش حمل و نقل دفتر بهينه سازي مصرف انرژي

rjabady@yahoo.com

  خلاصه :

مقاله حاضر با هدف ارائه تصويري از مطالعات كلان و استرتژيك انرژي به منظور شناسايي روشهاي افزايش كارايي مصرف انرژي به مرور تاريخي مطالعات انرژي در بخش حمل و نقل مي پردازد.

اولين را از مطالعات جامع حمل و نقل شروع مي كنيم. و به بهانه اين مطالعه مصرف بين سالهاي 1364 و 1378 مقايسه ميشود. هم چنين شاخص بهره وري انرژي تعريف و شيوه هاي مختلف حمل مقايسه ميگردند.

سپس در طرح آمايش سرزمين اهداف و سياستهاي كلي بخش انرژي را مرور مي كنيم. به لحاظ اهميت استراتژي طراحي شده و الهام گرفتن از آن براي اتخاذ استراتژيهاي مناسب در بخش حمل و نقل،  خط مشي هاي مرتبط آورده شده اند. اصلاح الگوي مصرف، بسط مصارف گاز، تغيير الگوي مصرف انرژي، تأمين انرژي مورد نياز بخش خدمات و صيانت از ميدانهاي نفتي از جمله اهداف و استراتژيهاي تدوين شده در اين طرح  مي باشند.

پروژه بعدي , استراتژي بهبود بازده مصرف انرژي , توسط گروه اعزامي بانك جهاني در سال 1993 بانجام رسيد و هدف از آن تعيين نقش استراتژي بهينه سازي مصرف انرژي براي مصرف كنندگان نهايي در راستاي كمك به دولت جهت نيل به اهداف تدوين شده اش , كه در بررسي طرح آمايش سرزمين ديده شد , بوده است. گزارش در چهار فصل انرژي و اقتصاد، دورنماي بهبود راندمان انرژي، اولويت در برنامه هاي اجرايي و بالاخره سازمان تامين مالي و چارچوب قانوني تنظيم گرديده است. اين پروژه با تاكيد به فصل اول آن مرور گرديده است.

اولين مطالعات مستقيم انرژي در بخش حمل و نقل توسط ESCAP صورت پذيرفته است. اين پروژه با بهره گيري از الگوهاي مطرح در سطح جهان موضوع انرژي در بخش حمل و نقل را بررسي و ضمن بر شمردن روشهاي مديريت انرژي، استراتژيهاي كاربردي در بخش حمل و نقل براي مديريت مصرف انرژي را تدوين مي نمايد. اين مطالعات افزايش قيمت انرژي را پيش زمينه لازم براي اجراي برنامه هاي صرفه جويي انرژي مي داند.

مطالعات ارزيابي و بهينه سازي مصرف انرژي در حمل و نقل بين شهري كه توسط وزارت نيرو بانجام رسيد پتانسيل هاي موجود براي صرفه جويي مصرف انرژي در سال 1377 را برآورد نمود. بنابر نتايج بدست آمده پتانسيل صرفه جويي در حمل و نقل بين شهري در سال 1377 حدود 23 ميليون بشكه معادل نفت خام بوده است. در سال 1377 بخش حمل و نقل معادل 161 ميليون بشكه معادل نفت خام انرژي مصرف كرد. بنابر اين پروژه پتانسيل صرفه جويي انرژي در بخش حمل و نقل جاده اي 15 درصد است.

اين پروژه باحمايت بانك جهاني و همكاري دفتر بهينه سازي مصرف انرژي وزارت نيرو طي سالهاي 1997 و 1998 با همكاري شركت ADEME از كشور فرانسه بانجام رسيد و متعاقب آن در سال 1999 دوره هاي آموزشي مرتبط برگزار گرديد. بدين ترتيب پروژه به صورت يكسري فعاليت هاي آموزشي ميداني به منظور انتقال تجارب كارشناسان ADEME در زمينه ترويج كارآيي انرژي (هدف اصلي پروژه) شكل گرفت. از هفت مدول پروژه مدول هفتم اختصاص به بخش حمل و نقل دارد كه در آن يك استراتژي براي اين بخش تعريف مي شود

تقويت ظرفيتهاي دولت براي استفاده منطقي از انرژي با حمايت بانك جهاني و با همكاري وزارت نيرو بانجام رسيد. هدف اين همياري فني افزايش ظرفيتهاي دفتر بهينه سازي مصرف انرژي براي تعريف استراتژي هاي مطرح در ضمينه كارآيي انرژي و انجام پروژه هاي مرتبط است. اين مطالعات به تدوين استراتژيهاي بخش هاي صنعت، خانگي، و حمل و نقل پرداخته است.

برای مطالعه ادامه مقاله به ادامه مطلب بروید ...

ادامه نوشته

رادن و سازه مقاوم در برابر آن

 -مقدمه

رادن يك گاز بي رنگ ، بي بوو راديو اكتيو است كه بسته به زمين شناسي ناحيه به طور طبيعي در خاك ها وجود دارد.نرخ جابجايي رادون در درجه اول بستگي به نفوذپذيري خاك و درجه اشباع و تفاوت فشار هوا در خاك دارد. گاز خاك از بين ترك ها يا شكاف ها در پي ، دال يا ديوار هاي زير زمين موقعي كه فشار هوا در ساختمان كمتر از فشار خاك است وارد مي شود.گاز رادون به ديگر عناصر راديو اكتيو در سري اورانيوم تجزيه مي شود كه نواده رادن ناميده ميشود .آنها به صورت جزئ جامد نسبت به گاز متولد شده از آن وجود دارند.

 - مقدار نگران كننده رادون در ساختمان

رادن ميتواند به ذرات گرد و غبار در هوا بچسبد و در محيط پخش گردد. اگر اين ذرات  استنشاق شوند ميتوانند در ريه جاي بگيرند در پي تجزيه راديو اكتيوي انرزي آزاد ميشود و مي تواند باعث تخريب بافت شش و منجر شدن به سرطان شش گردد. نرخ ريسك سلامتي كه با رادون در ارتباط است به تجمع رادون در هوا و زماني كه يك شخص در معرض آن هوا قرار مي گيرد وابسته است . آزانس حفاظت محيط ايالت متحده (EPA) نمودار ريسكي براي در معرض قرار گرفتن رادون در مراكز مختلف ارائه داده است و يك مركز فعالي را تا سيس كرده است كه همكاري هايي بايد انجام شود تا مقدار رادون كاهش يابد براي اين كار بايد در اندازه گيري در طي ساخت محطاط بوده كه ميزان ورود رادون به يك ساختمان را كاهش خواهد داد.

 - ساختمان مقاوم در برابررادون

بتن جامد يك ماده عالي براي استفاده در بنا كردن ساختمان هاي مقاوم رادون مي باشد و يك حصار موثر براي نفوذ خاك است البته اگر ترك ها و شكاف ها بسته شوند.دال هاي بتني جامد و ديوار هاي زير زمين عموما در ساختمان هاي مسكوني استفاده ميشود. ساختمان هاي مقاوم رادن ممكن است به آساني  با بتن ساخته شوند در سازه هاي بتني ضريب بحراني به گونه اي است كه همه مسير ها ي  ورودي كه از آن گاز ها مي تواند از خاك به داخل ساختمان وارد شود حذف كند.

 a)    كاهش ورود رادون

b)   طراحي براي كاهش شكاف هاي مهم: دهانه هاي چاه فاضلاب بايد بسته شود و در هاي بيروني دريچه گذاري شده محكم باشد.

c)   كاهش دادن شكست هاي تصادفي با استفاده از كنترل و منفرد كردن اتصالات در ديوار ها و كف پوش ها، اتصالات طراحي شده ميتواند به اساني بسته شود اگر به خوبي انجام شود هر تركي در اتصالات رخ خواهد داد و مي تواند به آساني بسته شود

d)   پي هاي دال يكپارچه يك روش موثر براي كاهش ورود رادن است براي خانه هايي كه دال آنها روي شيب است در آب و هواي گرم ريختن پي و دال به عنوان واحد يكپارچه منفرد انجام گيرد

e)   استفاده از موادي كه جمع شدگي بتن و ترك هاي بتن را كاهش دهد(سايز مصالح سنگي بزرگتر و نسبت مناسب آب به مواد سيماني)

f)    موقعي كه ورق نازك پلي اتيلن زير دال استفاده مي شود يك لايه ماسه روي پلي اتيلن بگذاريد.صفحه هاي 9و10و13و14و15 را ببينيد.

g)     بعد از درز بندي دال، ميله هاي تراز بندي را برداريد (اگرباقي بماند آنها ميتوانند راه هاي ورود به دال را توسعه دهند)

h)     قطعات را به گونه اي بسازيد تا درز بندي آسان تر شود

i)        بتن را به خوبي به عمل آوريد

j)    همه اتصالات و شكاف ها در ديوار ها يا كف ساختمان را درز بندي  و آببندي كنيد(اگر ترك ها اتفاق مي افتد ابتدا بايد پهن شود و سپس درز بندي و آب بندي شود)

ساختن ساختمان هاي مقاوم رادن احتياج به دگر چسبيدن دارد تا اعمال سازه با توجه به كمي جزئيات اضافي پذيرفته شود. در نمونه هايي كه تراز هاي رادون بالا انتظار ميرود نصب سيستم تهويه زيردال كه به يك بيس دانه بندي شده زير دال متصل است ممكن است در طول ساخت تضمين كننده باشد اين سيستم ها اهداف مثبت مكش گاز خاك از زير دال را توسعه مي دهند كه با انحراف آن مستقيما به سمت بيرون همراه است

 تابيدگي دال هاي بتني:

تابيدگي

تابيدگي اعوجاج يك دال در يك شكل منحني با خم شدن لبه ها به سمت بالا يا پايين است اعوجاج ميتواند لبه هاي دال را از محل اصلي اش خارج كند و لبه يا گوشه غير مطمئني بجا بگذارد كه هنگامي كه بار هبي سنگين اعمال مي شود مي تواند ترك بخورد گاهي تابيدگي در يك مدت كوتاه كاملا مشهود است به عبارت ديگر دال ها ممكن است روي يك دوره بلند مدت تابيده شوند.

irceo.or

سازه سقفهاي شيبدار

پوششهاي شيبدار معمولاً روي خرپا قرار مي‌گيرند و خرپا مي‌تواند فلزي يا چوبي باشد. علاوه بر آن در برخي از موارد اين پوششها روي سقفهاي بتني يا طاق ضربي نيز قرار مي‌گيرند. جزئيات اجرايي سقفهاي شيبدار به شرح زير است:

1)  خرپاي فلزي

       خرپاي فلزي پس از ساخت، بايد به نحو مناسبي رنگ‌آميزي شود، همچنين بايد دقت نمود كه بال بالايي لايه‌هاي فلزي(Purlin) در يك شيب و در يك صفحه فرضي قرار گيرند. فاصله لايه‌ها، بايد متناسب با ابعاد ورقها انتخاب شود. در سقفهاي با خرپاي فلزي، بايد خرپاها لااقل در يك طرف كاملاً به كلاف بتن‌آرمه بسته شوند، براي اين كار بايد قبلاً پيچهاي لازم براي اتصال در داخل كلاف بتني قرار داده شود.

2)   خرپاي چوبي

       چوب مورد مصرف در خرپاهاي چوبي، بايد حداكثر ) 19%( رطوبت داشته باشد. اعضاي مختلف خرپاي چوبي در تمام نقاط اتصال بايد با پيچ و مهره و يا اسكوپهاي فولادي محكم به يكديگر بسته شوند (ميخ نمودن ساده اين اضلاع به يكديگر كافي نمي‌باشد). تمامي سطوحي كه با مصالح بنايي تماس دارند، بايد براي محافظت در مقابل رطوبت با قير، قطران يا مواد مناسب ديگري كه مورد تصويب دستگاه نظارت باشد، اندود گردند. در محل تماس خرپاي چوبي با مصالح بنايي يا بتن در تكيه‌گاهها بايد يك لايه مقواي قيراندود، نئوپرين و يا مصالح مشابه آن قرار داده شود. بايد امكان تهويه خرپاهاي چوبي فراهم باشد تا از پيدايش قارچ و ساير آفات چوب جلوگيري شود. جفت كردن قطعات مختلف خرپا، بايد با اصول فني صورت گيرد. ميخهاي لاپه بايد از تمام ضخامت لاپه گذشته و به مقدار لازم در عضو فوقانی (Topchord) خرپا فرو روند. در ساختمانهاي چوبي كه در معرض برف و باران واقع مي‌شوند، بايد شكل خارجي بنا طوري باشد كه آب باران به سرعت جريان يافته و تخليه شود. خرپاهاي چوبي متوالي، بايد به وسيله اعضاي ضربدري در جهت عمود بر سطح خرپا با يكديگر مرتبط باشند.

3)  طاق ضربي

       چنانچه سازه سقف شيبدار، طاق ضربي باشد و دستور خاصي به منظور آماده نمودن سطح سقف براي پوشش شيبدار صادر نشده باشد، مي‌توان به ترتيب زير عمل كرد: ابتدا قطعات كوچك واسطه از قبيل ناوداني، تيرآهن و قوطي را آماده كرده و روي تيرآهنهاي سقف ضربي جوش مي‌دهند و سپس پرلينها را روي قطعات پروفيل ياد شده، قرار داده و پوشش را اجرا مي نمایند.

4)   سقفهاي بتن‌آرمه شيبدار

       اگر سازه سقف شيبدار، بتن‌آرمه باشد، معمولاً در موقع بتن‌ريزي گوه‌هاي چوبي به شكل هرم ناقص در نقاط معيني در دال سقف قرار مي‌دهند تا بعداً بتوان پروفيلهاي آهني را به گوه‌هاي مربوط، متصل و پوشش شيبدار را اجرا نمود. چنانچه گوه‌هاي مورد نظر نصب نشده و يا تدابير ديگري كه بتوان نسبت به نصب پروفيلها اقدام نمود، به عمل نيامده باشد و بخواهند با به كار بردن چكش فشنگي و صفحه فلزي رابط، پروفيلهاي آهني را نصب نمایند، بايد نحوه عمل و نوع فشنگ مورد استفاده به تصويب دستگاه نظارت برسد.

fasa-omran.blogfa.com

كاربرد درزهاي ساخت (درزهاي اجرايي)

در هر توقف عمليات بتن‌ريزي كه موجب سخت شدن بتن مي‌گردد، درز ساخت (درز اجرايي) به وجود مي‌آيد. به طور كلي هرگاه زمان قطع بتن‌ريزي از 30 دقيقه تجاوز كند، بايد آن نقطه را يك درز اجرايي به حساب آورد، مگر آنكه حالت خميري بتن با تدابيري به آن بازگردانده شود. درز ساخت ممكن است داراي وضعيتهاي مختلفي باشد، ولي معمولاً قائم يا افقي است.
معمولاً سعي مي‌شود محل درز ساخت به محل يكي ديگر از انواع درزها منطبق گردد. در تيرها و شاه‌تيرها درزهاي ساخت، بايد تقريباً عمود بر محور اين اعضا بوده و هيچگاه با محور عضو موازي نباشد.درز ساخت مي‌تواند در اعضا و قطعات بتن‌آرمه در محل لنگر خمشي ماكزيمم قرار گيرد، زيرا در اين اعضا تنشهاي كششي توسط فولادهاي كششي تحمل مي‌شوند.
درزهاي اجرايي نبايد در محلي كه قرار است بتن تحمل برش نمايد، قرار گيرند. بنابراين در ساخت اعضاي خمشي اگر قرار است بتن‌ريزي در بيش از يك مرحله صورت گيرد، بايد ترتيبي اتخاذ شود كه قطع بتن‌ريزي در مجاورت تكيه‌گاه نبوده، بلكه در نزديكي وسط دهانه باشد.
تيرها، شاه‌تيرها، دالها، سرستونها و مانند آنها همگي قسمتهايي از يك كف به حساب مي‌آيند كه بايد در يك مرحله بتن‌ريزي شوند، بتن‌ريزي ستونها اجباراً در تراز هر طبقه در محل سرستون يا تير متوقف مي‌شود. درزهاي ساخت عموماً در ساختمانهاي بتني كاربرد دارند. درزهاي ساخت بايد در محلهاي مناسب و زير نظر دستگاه نظارت تعبيه شوند.

ادامه نوشته

باکتری پیری در ساختمانها

چندین دهه است که دانشمندان به دنبال کشف راز علت پیر شدن ساختمان‌ها بوده‌اند. گرچه گذر زمان، شرایط مختلف آب و هوایی و آلودگی هوا از جمله علل پیرشدن ساختمان‌ها هستند، اما به نظر می‌رسد باکتری‌ها نیز از جمله فاکتورهای فرسایش بناها هستند تا آنجا که زیر‌مجموعه‌اي از علوم زیستی موسوم به «فرسایس زیستی» پا به حیات گذاشته است.
تاثیرات فرسایشی که ناشی از فعالیت توده‌های باکتریایی می‌شوند از جمله تاثیرگذارترین عوامل در پیرشدن ساختمان‌ها به حساب می‌آید. از این رو و در سال‌های اخیر گروه‌های مختلفی از محققان بر آن شده‌اند تا علل اصلی در فرسایش ساختمان‌ها را مشخص کنند. محققان اسپانیایی و از جمله لئونیل لایز از انستیتو منابع طبیعی و زیست شناسی خاک در سویل اسپانیا تلاش‌های جالب‌توجهی را در این خصوص آغاز کرده‌اند. وی و تیم همراهش در ماه‌های اخیر توانسته‌اند پنج زنجیره جدید از باکتری‌ها را شناسایی کنند که در فرسوده ساختن ساختمان‌ها نقش اصلی را ایفا می‌کنند.
طی دهه گذشته میلادی میکروب شناسان مختلفی از سراسر جهان به مطالعه دقیق اجتماعات میکروبی و فرسایش زیست محیطی نقاشی‌های دیواری متعلق به دوران‌های کهن و همچنین دیوارهای گچ اندود کلیساها پرداخته‌اند. نتایج این بررسی‌ها شناسایی خانواده خاصی از باکتری‌ها موسوم به Rubrobacter بوده است که عمدتا در سازه‌های باستانی و به خصوص مقابر کشف شده‌اند. دانشمندان بر این باورند که این باکتری‌ها مسوول اصلی تغییر رنگ دیوارها و بناهای قدیمی هستند.
 تا پیش از این تنها سه گونه از Rubrobacter شناسایی شده بودند و نکته جالب توجه این است که این گونه‌ها در برابر دماهای بالای محیطی یعنی چیزی در حدود 45 تا 80درجه سلسیوس از خود مقاومت نشان می‌دهند.
محققان اسپانیایی در ماه‌های اخیر سه نقطه مختلف را مورد بررسی قرار داده‌اند که در آنها فرسایش زیستی دیوارها و کل بنا کاملا مشهود بوده است. تجزیه و تحلیل‌های مولکولی و میکروبیولوژیکی به عمل آمده از این معابد به کشف پنج زنجیره جدید از Rubrobacter منتهی شده است. این زنجیره‌ها تاحدودی در شکل گیری حالت شکفتگی بر روی دیوارها و ساختمان‌های قدیمی نقش دارند. در فرآیند شکفتگی، نمک به صورت رسوب بر روی ساختمان‌ها ایجاد می‌شود که علت اصلی آن از بین رفتن آب در نتیجه تبخیر طولانی مدت است. این شکفتگی‌ها موجب وارد آمدن خسارات جدی به ساختارهای منفذدار صخره‌ها و سنگ‌ها می‌شود و از این رو دور از انتظار نیست که آن را از جمله عوامل فرسایش تدریجی ساختمان‌های قدیمی عنوان کنیم.

irantile.com

کوتاه در باره ترمیم های بتنی

  خوردگی یكی از مؤثرترین فاكتورها در تعیین عمر اقتصادی برای ساختمانها می باشد. خوردگی نتیجه  یك سری  فعل و  انفعالات  شیمیایی  در بتن  و  آرماتور ها  می باشد. در بتن آرماتورها  توسط  بتن، محافظت می گردد.  (PH=13)  بالا كه از خصوصیات بتن می باشد PH بالا كاهش یابد، محافظت بتن از روی آرماتورها حذف می گردد. این جزء از   PH   زمانی كه این مقاطع بتنی زنگ می زند،این زنگ زدگی باعث افزایش حجم میلگردها می گردد كه این موضوع موجب ایجاد ترك در مقطع به موازات میلگردها خواهد شد. زمانیكه بتن ترك خورد میلگرد به طور  كامل در معرض  اثرات جوی و عوامل خوردگی قرار می گیرد كه این خود باعث كاهش عمر ساختمان خواهد گردید.

از عوامل دیگر خوردگی در بتن یك واكنش شیمیایی با نام كربناسیون در مقطع بتنی است  كه  عامل آن یون های فعال کلسیم كه ناشی از هیدراسیون سیمان است، می باشد.  این یون های فعال به سرعت با گازهای جو و رطوبت هوا واكنش انجام داده و باعث ایجاد تركیبات شیمیایی پیچیده می گردد كه سبب تغییرات در مشخصات مقطع واحد گردید.  این  زنجیره از واكنشهای شیمیایی به سرعت بتن را كاهش داده و بنابراین باعث  شروع خوردگی در میل گردها می  گردد.  در  ادامه   PH سیمان نیز خواص خود را از دست می دهد و قابلیت تحمل خمش در آن به شدت كاهش می یابد.   در واقع یك روش ترمیم بتن  است كه برای مقاطع بتنی  كه مقاومت خود  را در اثر    Izo-BTS خوردگی از دست داده اند و یا آنكه در هنگام اجرا در اثر عدم دقت كافی به مقاومت مورد نظر نرسیده اند و   یا در اثر زلزله دچار تخریب  شده اند، استفاده می گردد.  با توجه به مراحل كار در این روش ابتدا قسمتهای ضعیف مقطع بتنی  كه مقاومت لازم را   ندارند توسط روشهای مكانیكی تخریب می گردد كه لازمه آن، در ابتدای كار قبل از تخریب، تعیین  عمق دقیق نفوذ خوردگی در مقطع است كه توسط آزمایشات خاصی این عمق و نواحی كه ترمیم باید در آن انجام شود مشخص می گردد. ترمیم می گردد، این ماده در مرحله بعد سطح بتن توسط ماده ای خاص با نام IZOMET-BRM دارای شباهت زیادی با بتن می باشد اما قابلیتها و خواص آن چه به لحاظ مشخصات ساختمانی و چه به لحاظ مقاومت در برابر عوامل خوردگی بسیار بالاتر از بتنهای معمولی است.

تقویت سازه های بتنی

هدف در این روش مقاوم سازی سازه ها در مقابل زلزله  و یا بالا بردن مقاومت سازه بنا بهنیازمواردی همچون تغییر كاربری ساختمان و یا اشتباه درمحاسبات اولیه طراح  می باشد.  در این روش علاوه بر بدست آوردن مشخصات مورد نظر به لحاظ ساختمانی مسایل معماری ساختمان و زیبایی بنا نیز مد نظر است بدین صورت كه در این روش بعد از اتمام كار سطح مقطع اجزا ساختمان تغییراتی نخواهد  داشت.  روش كار بدین صورت  است كه یك سری ورقهای  فولادی با توجه به محاسبات انجام شده و  مقاومت موردنظر از خارج مقطع توسط یك نوع   Steel-plates اپوكسی خاص به مقطع اضافه می گردد.  طراحی این فولادها و مقادیر آن با توجه به محاسبات اولیه ساختمان و نیز مشخصاتی از مقطع كه در نظر داریم به آن برسیم انجام می گیرد. مراحل انجام كار و نیز مواد استفاده شده به صورتی است كه بعد از پایان مقطع جدید و قدیم به خوبی با یكدیگر كار می كنند.

omran_truss.mihanblog.com

 تصاویری از پل آبی

                                         تصاویری از پل آبی

ساخت پل آبی آلمان ، حدود 6 سال به طول انجامید که با هزینه‌ای حدود نیم میلیارد یورو ساخته شد تا بتواند بندر درون مرزی برلین را به ساحل رودخانه راین متصل کند . این پروژه به عنوان بزرگترین پل آبی است که طول آن به 1 کیلومتر و 918 سانتی‌متر می‌رسد . در ساخت این وان بزرگ که بر فراز رودخانه الب برای عبور و مرور کشتی‌ها ساخته شده‌است حدود 24000 متر مربع فولاد و 68000 متر مکعب بتن به کار رفته است . این پل به قایق‌های با طول زیاد اجازه عبور می‌دهد گاهی این قایق‌ها و برخی کشتی‌های باربر توانایی عبور از الب را ندارند . ولی هنگامی که نشانگر میزان آب به حداقل برسد این کشتی‌ها نمی‌توانند از روی این پل بگذرند چون به کف پل کشیده می‌شوند .

 

ادامه نوشته

معرفی کتاب طراحی Piping با نرم افزار Auto Plant

معرفی کتاب طراحی Piping با نرم افزار Auto Plant

در این کتاب می آموزید...

  با یاری خدوند متعال توفیقی حاصل گردید که با تلاشهای پیاپی، تجربیات تدریس و مطالعات و تحقیق تألیف این کتاب را شروع نموده و امید که بتوانم سهمی در روند پیشرفت تکنولوژی و صنعت (نفت و گاز) ایران عزیزمان داشته باشم.

پرسنل  ماهر و فناوری پیشرفته از جنبه های اسای یک سازمان محسوب می شوند و هدف ما هدایت و توسعه مبنی بر دانش فناوری پیشرفته در حوزه نرم افزارهای Piping  می باش بدین منظور کتابی در خصوص آموزش Autoplant ارائه خواهد شد که مدلسازی بهتر میادین نفت و گاز خصوصاً مخازن را ممکن سازد و کمک شایانی به افزایش و بهینه سازی تولیدات نت و گاز خواهد نمود.

نرم افزار Autoplant کاربردی ترین نرم افزار در زمینه Piping می باشد. اساس کار آن ترمسیم به صورت سه بعدی است که پس از ترسیم توانایی تهیه Isometric و Bill of Material را دارا می باشد و به کاربر این امکان را می دهد که در محیط به حرکت و جستجو بپردازد و مزیت آن نسبت به نرم افزارهای مشابه دقت در کار و سرعت در ترسیم می باشد.

امکان طراحی سه بعدی وجود هر گونه خطا از جمله برخورد خطوط لوله را به وضوح نشان داده و از خطاها تا حد زیادی کاسته می شود.

این نرم افزار قابلیت کار با Auto Cad را نیز دارا بوده و پس از آشنایی با Auto Cad کار با آن بسیار ساده می باشد و قابلیت مدل کردن کلیه قسمت های تشکیل دهنده واحدهای صنعتی تحت نرم افزار Auto Cad در آن وجود دارد.

در این کتاب به یکی از وظایف مهم این نرم افزار یعنی طراحی مخازن و لوله کشی های صنعتی پرداخته می شود تا پاسخگوی نیازهای دانشجویان و مهندسین واحدهای مهندسی نفت و گاز باشد.

مسلماً گردآوری و تألیف این مجموعه مانند هر اثر دیگری خالی از ایراد نیست. بنابراین از شما خوانندگان محترم خواهشمندم کلیه پیشنهادات و انتقادات خود را به پست الکترونیکی www.Kamali_yousef@yahoo.com ارسال نمایید. 

بررسي حذف زيستي اسيد فتاليك SBR ( محیط زیست)

بررسي حذف زيستي اسيد فتاليك SBR

واحد SBR از یک راکتور پر و خالی شونده تشکیل شده که در آن اختلاط کامل صورت می گیرد و علاوه بر آن هوادهی و ته نشینی که بعد از مرحله واکنش می باشد،در یک تانک انجام می شود. در تمام سیستمهای SBR عمل تصفیه در قالب 5 مرحله ای که در ادامه می آید، بصورت متوالی انجام می شود.
1- پرشدن،
2- واکنش(هوادهی)،
3- ته نشینی،
4- تخلیه ،
5- آزاد.
در طی مرحله پرشدن، فاضلاب به سیستم وارد می شود. در طی فرایند پر شدن سطح مایع موجود در راکتور از 75درصد در انتهای مرحله آزاد به 100درصد می رسد. در خلال پرشدن، محتویات راکتور در حال مخلوط شدن و یا مخلوط و هوادهی شدن توامان هستند تا به واکنشهای بیولوژیکی در حال انجام در داخل راکتور سرعت ببخشند.
در طی فرایند واکنش، واکنشهای آلی تحت شرایط کنترل شده محیطی بر روی مواد آلی موجود در فاضلاب انجام می شود.
در طی فرایند ته نشینی، مواد جامد تحت شرایط سکون شروع به ته نشینی می کنند و نتیجه آن پساب تصفیه شده ایست که آماده تخلیه از سیستم SBR است.  پساب تصفیه شده در طی مرحله تخلیه از سیستم خارج می شود. برای تخلیه پساب تصفیه شده از مکانیزمهای متعددی از جمله دریچه های سرریز می توان استفاده نمود.
مرحله آزاد در یک سیستم SBR که از چند تانک استفاده می کند، زمان لازم را برای پرشدن یک تانک قبل از اینکه مرحله بعدی (واکنش) شروع شود، فراهم می سازد. به دلیل اینکه این مرحله چندان ضروری نیست، گاهی از سیستم SBR حذف می شود.  در مورد فاضلابهای با جریان دائمی، حداقل به 2 تانک نیاز است تا زمانی که یک تانک در حال پرشدن است، تانک دیگر در حال انجام مرحله تصفیه باشد.

لطفا برای دانلود متن کامل این مقاله بر روی دانلود مقاله کلیک نمائید...

 uclg.blogfa.com

کتاب زبان تخصصی رشته عمران و راهنمای کامل آن (PDF)

                              کتاب زبان تخصصی رشته عمران و راهنمای کامل آن (PDF)
 
187 صفحه کتاب اصلی (انگلیسی / 824 کیلوبایت)
55 صفحه راهنما (فارسی / 882 کیلوبایت)
PDF
لینک مستقیم

دانلود کتاب اصلی

دانلود راهنما

دانلود کتاب اصلی

یا:
دانلود کتاب اصلی 

Password:
www.farsilearning.com

aedi.ir

طراحي داخلي فروشگاه North Face

Image

شرکت North Face، بعنوان توليد کننده ابزارهايي با کيفيت بالا براي سفرهاي اکتشافي از شهرت بسيار خوبي در سطح بين المللي برخوردار است. North Face به مدت 35 سال نو آوريهاي بسياري در زمينه توليد ابزار آلات بسيار پيشرفته تکنيي، کفش ها و ادوات مختلف براي سفرهاي ماجراجويان حرفه اي، قاره نوردان و شهر نشينان رند بالايي که همواره بدنبال خريد، استفاده و پوشيدن بهترين مارکها هستند، داشته است. اين شرکت دستاوردهاي خود در زمينه اکتشافات صحرايي را در قالب ترکيبي از المانهاي فرهنگي آن سرزمين ها و محصولات هاي تک (High-Tech) به نمايش مي گذارد. اين شرکت داراي 3000 شعبه مختلف در گوشه و کنار جهان است و مقر اصلي آن در San Leandro کاليفرنيا، به واقع نمونه ايست بسيار محافظه کارانه از معرفي يک مارک تجاري که تنها در کشور آمريکا داراي 8 شعبه است. اين شرکت در راستاي سياست هاي خود تصميم دارد بر روي شعباتي که در مناطق با وجهه اجتماعي بالا قرار دارند، سرمايه گذاري کرده و انها را برجسته تر سازد. در اين راستا جديدترين شعبه اين شرکت توسط گروه JGA در Beverly Hills کاليفرنيا طراحي و در تاريخ اول مارس 2002 افتتاح شد.

ادامه نوشته

سوئيت ولارد (Suite Vollard)؛ تنها ساختمان چرخان در جهان

از داخل ساختمان سوئيت ولارد چشم انداز بيرون مدام در حال تغيير است. تنها با فشار يك دكمه، ساكنين هر آپارتمان مي‌توانند ديدي 360 درجه نسبت به چشم انداز اطراف داشته باشند. مورو (Moro) شركت سازه مستقر در كورتبيا است كه ساختمان سوئيت را ساخته است اين ساختمان تنها ساختمان چرخان در جهان مي‌باشد. معماران برونودوفرانس هدايت كننده فني با مورو، سرجيو سيلكو پروژه را طراحي كرده‌اند كه نياز به داشتن كارشناسان حرفه‌اي در زمينه‌هاي گوناگون داشته‌اند.

طراحي پيچيده و مرحله آزمايش بيش از يكسال طول كشيد. بعد از هماهنگي كامل بين سيستمهاي مكانيكي كه آپارتمان را مي‌چرخاند و طراحي معماري ساختمان، تيم قالبهاي وينيل پنجره را بعنوان بهترين راه حل تكنيكي براي ما، انتخاب كرد، قاب طبقه اي 958 فوت مربعي جانبي، با مهارهاي فلزي عمودي متصل به پايه ساخته شده بود.
بخش انتهايي ساختمان بصورت تلسكوپي به راهنماي انحنا داري كه توسط دال بتني محكم شده، چفت و بست شده است. چفت و بستهاي جانبي مي‌توانند با هم با قابها به چرخش در آيند.
سيستم چرخدنده‌ها و زنجيرهاي چرخان، چرخش را تحت تأثير قرار مي‌دهند. هر آپارتمان سيستم موتور مستقلي دارد كه با استفاده از كنترل از راه دور كار مي‌كند. يك چرخش كامل 360 درجه در جهت عقربه‌هاي ساعت يا در خلاف عقربه‌هاي ساعت، يك ساعت طول مي‌كشد و سيستم مجهز به دستگاه تايمر مي‌باشد.
محدوده بار براي اجراي خوب موتور 150 كيلوگرم فوت بر مترمربع، سرجمع 13 تن است. در نما مصالح بنايي بكار نرفته است.
نماي كرتين (Curtin) ساخته شده با قابهاي وينيل متصل به سازه فلزي چرخان سقف و كف مي‌باشد. نتيجه باورنكردني بود، برونودوفرانس مي‌گويد : ما مشكلاتي با سر و صدا نداشتيم مطابق با گفته او نماي ولارد (Vollard) به مصالح انعطاف‌پذير نياز دارد بنابراين نياز به سازه مقاوم خواهد بود دوفرانس مي گويد: وينيل بهترين راه حل براي انعطاف‌پذيري و اجرا و خلق در نماي مناسب مي‌باشد. آپارتمانها 2885 فوت مربع مساحت داشتند كه توسط بالكن‌هاي شيشه‌اي با مساحت 323 فوت مربع از طريق درها به همه اتاقها دسترسي دارند، احاطه شده‌اند. ناحيه مركزي آپارتمان كه محل قرارگيري آشپزخانه، حمام، اتاق خواب و لباسشوئي و محلي براي كباب پزي است حركت نمي‌كند.
محصولات متفاوت مونديال، درها و پنجره ها سايبانهاي عمودي، جهت دار با حركت اجزا استفاده شده‌اند. قالبها مطابق با سيستم شناور نصب شده‌اند بنابراين اتصال بين اجزا وينيل و سازه فلزي آپارتمان وجود نخواهد داشت در نتيجه سر و صداي ناشي از اصطكاك قطع مي‌شود شيشه هاي دو لايه با 3 ميليمتر لعاب + 3 ميليمتر شيشه ضخيم و 10 ميليمتر خلأ عايق كاري شده‌اند. كمان سنتوري شكل از سايه‌هاي مختلف شيشه كه در هر ربع بصورت متناظر با يك درجه مشخص پديدار مي‌شود.
بنابراين يك چهارم نماي هر آپارتمان پوشيده شده با شيشه رفلكتيو نقره‌اي، يك چهارم با شيشه رفلكتيو سبز ، يك چهارم رفلكتيو برنزي و يك چهارم با رفلكتيو آبي.
مدابيل (Modabile) طراحي وساخت و نصب قالبهاي وينيل را انجام داد كه از جهت عايق بودن حرارتي و ذخيره بيش از 50 درصد انرژي حتي با استفاده از AC و سيستم‌هاي حرارتي تضمين شده‌اند.
سر و صدا به حد بين 35 و 50 دسي بل كاهش پيدا كرد. پروژه و اجراي ساختمان چرخان به توسعه جديدترين تكنولوژي‌ها براي عملكرد بهتر آن نياز دارد. كه معمولاً اين تكنولوژي‌ها در ساختمان‌هاي معمولي بكار نمي‌رود. فرانس دوبو نتيجه مي‌گيرد كه ما فرصتي داشتيم براي بكار بردن چنين نوآوري‌ها در ساختمان ولارد .

aedi.ir